Külföld

Az EU megosztott az orosz acélra vonatkozó szankciókkal kapcsolatban

Az EU megvitatta a Moszkva elleni szankciók új csomagját, miközben egyes tagállamok részéről egyre erősödik a felhívás, hogy mentesítsék az orosz acélszállításokat – írta meg a Politico

A beszámoló szerint egy európai diplomata azt mondta az amerikai lapnak, hogy az egyik „vitás pont” közé tartozik, hogy hosszabb mentességi időszakot adjanak-e az orosz NLMK vállalat importjának. A kérdés hamarosan megoldódik – jegyezte meg a diplomata. Egy másik diplomata pedig azt erősítette meg, hogy a 12. szankciócsomagról szóló tárgyalások „jó irányba” haladnak – írta meg az oroszhirek.hu.

Az EU megosztott az orosz acélra vonatkozó szankciókkal kapcsolatban
Az Európai Unió megosztott az orosz acélra vonatkozó szankciókkal kapcsolatban
Fotó: Belga via AFP/Belga MAG/James Arthur Gekiere

A Novolipetsk Steel, vagyis az NLMK Oroszország négy legnagyobb acélipari vállalatának egyike. Elsősorban lapos acéltermékeket, félkész acéltermékeket és elektronikai acélt gyárt.

A Moszkvával szembeni szankciós politikájának részeként az EU megtiltotta az Oroszországból származó vagy ott készült vas- és acéltermékek behozatalát. A legutóbbi, szeptember 30-án hatályba lépett korlátozások az Oroszországon kívüli országokban (úgynevezett harmadik országokban) „feldolgozott”, de orosz eredetű vas- vagy acél alapanyagot tartalmazó vas- és acéltermékek behozatalát is megtiltják.

Eközben az Euractiv novemberben arról számolt be, hogy Csehország hivatalosan kérte az Európai Uniót, hogy az NLMK-t ne vonja be a szankciók új körébe, mivel a cseh gazdaság számára kritikus fontosságúak a szállítások. Az uniós ország, amely eddig kedvezményesen importált vastag lemezacélt az orosz fémipari óriáscégtől, közölte, hogy más megoldásokat keresett, de eddig nem sikerült pótolni az orosz szállítást. Prága a kereskedelmi minisztérium szerint 2028-ig szeretne mentességet kapni az orosz acélimportra. A meglévő szerződés 2024 végén jár le, ami válsággal fenyegeti a kulcsfontosságú cseh iparágakat, például az építőipart és az autógyártást.

Az Euractiv szerint Olaszország és Belgium is szorgalmazza, hogy az EU oldja fel az orosz acélszállításokra vonatkozó korlátozásokat.

Kapcsolódó írásaink