Külföld
Elkezdődik az ötödik generációs orosz vadászgépek gyártási előkészülete
Rohamléptekben készül az oroszok „F–35-öse”, Szu–75 Sakk-matt

A fejlesztés bejelentését november 13-án, a Dubajban megrendezett Airshow 2023 kiállítás előestéjén tette meg a Rosztek állami vállalat, Oroszország állami fegyvergyártó szervezetének sajtószolgálata. Mint ismert, Oroszország hivatalosan a 2021-es moszkvai légiszalonon mutatta be a Szu–75 Sakk-matt nevű vadászgép prototípusát.
Azóta a Rosztek szerint a projekt költségeinek finomhangolására, az egyedi műszaki megoldások megtervezésére és a potenciális vásárlók visszajelzéseinek összegyűjtésére irányuló erőfeszítések folytak. Mára azonban már a tervdokumentációt átadták a gyártónak, ami a kezdeti modellek gyártásának előkészítését jelzi.
Az Orosz Föderáció miniszterelnök-helyettese, az ipari minisztérium vezetője, Denis Manturov 2025 végére várja az ötödik generációs orosz könnyű vadászgép, a Sakk-matt prototípusának lehetséges bemutatását.
Az Szu–75 lesz az oroszok F–35-öse?
Oroszország az új generációs vadászgép projektje révén az amerikai F–35-ös ötödik generációs vadászrepülőgép sikerét akarja lemásolni, de az új generációs repülőgépének sikere nagyban függ a külföldi kereslettől.
Egy orosz szakértő korábban kiemelte a külföldi országokkal az együttműködés célszerűségét ebben a projektben, párhuzamot vonva az amerikai Lockheed Martin F–35-össel.
Moszkva a kezdetektől fogva aktívan népszerűsítette a Szu–75 Sakk-matt repülőgépet, hogy potenciális vásárlókat vonzzon.
A repülőgép világpiaci sikere ugyanis a gyártás finanszírozásához szükséges megfelelő külföldi megrendelések biztosításán múlik.
Bár egyetlen ország sem kötelezte el magát nyíltan a vadászgép megvásárlása mellett, orosz tisztviselők következetesen állítják, hogy néhány nemzet érdeklődést mutatott. 2021-ben egy magas rangú orosz tisztviselő utalt egy kiemelt vásárlóra anélkül, hogy felfedte volna a személyazonosságát, jelezve, hogy az eladások terén az afrikai nemzetekre, Vietnamra és Indiára összpontosítanak.
Az Szu–75 egyhajtóműves repülőgép, amelyet a gyártó ötödik generációs vadászgépként nevezett meg. A repülőgép sajátossága, hogy egyszerre akár hat célpontot is képes támadni.
A bemutató anyagok szerint a repülőgép tömege eléri a 18 tonnát, maximális sebessége pedig az 1,8-2 Machot (körülbelül 2450 kilométer/óra sebességet). A repülőgép hatótávolsága 2800 kilométer.
Az oroszok bejelentették, hogy az új generációs vadászrepülőgépük rövid fel- és leszállást is végre tud hajtani, ami azt jelenti, hogy egy 400-500 méter hosszú kifutópályáról a gép képes lesz a fel- és leszállásra. Ezt többek között a nagy tolóerőnek köszönhetően érték el.
A maximális hasznos teher súlya körülbelül 7,4 tonna. A fegyverzet egy részét (feltehetően levegő-levegő rakétákat) a törzs alatti résekbe rejtik majd, hogy ezzel csökkentsék az ellenséges radarok észlelését. Ezenkívül a vadászgépet egy 30 milliméteres automata gépfegyverrel is felszerelik.
Miközben Oroszország komoly veszteséget szenvedett el az Ukrajna elleni háborújában, egy magas rangú amerikai katonai parancsnok szerint még mindig komoly tűzerő maradt az arzenáljukban.
„Az orosz szárazföldi haderő némileg leépült a konfliktus miatt, bár ma nagyobb, mint a konfliktus kezdetén volt” – mondta Christopher Cavoli, az Egyesült Államok tábornoka áprilisban. Majd azt is elmondta, hogy az orosz légierő nagyon keveset veszített erejéből, még így is további ezer vadászgépük és vadászbombázójuk van az oroszoknak.