Külföld
Elhúzódó kivonulás, mit keres a Burger King Oroszországban?
A márka tulajdonosa több mint egy évvel ezelőtt jelentette be a távozást

A Restaurant Brands International (RBI), amely a Burger King oroszországi franchise-üzletágának 15 százalékát birtokolja, 2022 márciusában azt közölte, hogy „megkezdték az Oroszországból való távozás folyamatát”. A kanadai–amerikai vállalat szóvivője a BBC-nek most azt mondta, hogy „jelenleg nincs új információja” a kilépéssel kapcsolatban. Hozzátette, hogy a vállalat a háború kezdete óta nem hajt végre új beruházásokat Oroszországban, és állítása szerint a Burger King 2022 eleje óta nem is termelt nyereséget Oroszországban.
Az RBI több partnerrel közös vállalkozásban mintegy 800 éttermet üzemeltet Oroszországban.
- Alekszandr Kobolov üzletember felel a napi működésért és a 800 étterem felügyeletéért, 30 százalékos részesedéssel az üzletben. Kolobov korábban azt mondta a BBC-nek, hogy nincs „felhatalmazása arra”, hogy leállítsa a Burger King oroszországi működését, és hogy bármilyen bezárást az üzlet összes befektetőjének is jóvá kell hagynia.
- Egy másik partner az ICU Group, egy nagy ukrán befektetési cég, amely 35 százalékos részesedéssel rendelkezik. Az ICU Group a BBC-nek azt mondta, hogy nem ellenőrzik a közös vállalatot, és hogy a franchise-megállapodásból való kilépés „végső szakaszában” vannak. A vállalat hozzátette, hogy a háború kezdete óta nem kaptak osztalékot az üzletből.
- A harmadik partner a VTB Capital, a VTB Bank leányvállalata. A VTB Oroszország második legnagyobb pénzintézete, amelyet az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és más európai országok is szankciókkal sújtottak, írja a tulajdonosi viszonyokról a Telex.
Az RBI a „bonyolult franchise-megállapodásokra” hivatkozik, amiért nehezen megy az orosz piacról való távozásuk. Steven Tian, a Yale Egyetem kutatócsoportjának tagja, aki nyomon követi, hogy a nyugati vállalatok miként reagáltak az ukrajnai háborúra, úgy vélte, hogy a franchise-megállapodások „ürügyként” való felhasználása „kényelmes álca” az RBI számára. Rámutatott, hogy más franchise-üzleteknek, mint például a Starbucks, sikerült felmondaniuk az Oroszországban kötött szerződéseiket, és már kivonultak az ottani piacról.