Külföld

Az EU új klímaszabálya miatt drágulni fognak az autók

Fennáll a jelentős áremelkedés veszélye az autóiparban

Október 1-től életbe lép az EU-ban a CBAM, a Carbon Border Adjustment Mechanism. Ennek célja a „szénszivárgás” elleni küzdelem – írja a Welt.

Ugyanis míg az Európai Unió szabályozhatja a hazai gyártók CO2-kibocsátását, az árukat importáló vállalatok szabadon forgalmazhatják ugyanazokat a termékeket, amelyekre nem vonatkoznak ezek a szabványok. Emiatt sok vállalat kiszervezte a termelést, hogy elkerülje a kibocsátás-szabályozás alá eső termékekért fizetendő pótdíjat – számolt be a Ripost.

Ezt akarja visszaszorítani az EU, eleinte a jelentés kötelezettség bevezetésével, majd 2026-tól kezdődően az érintett termékeknél a „karbonvám” beszedésével. De az új CO2-tarifáról szóló EU-diktátum drámai következményekkel járhat, ha az Európán kívüli üzleti partnerek nem akarnak CO2-kibocsátásukra vonatkozó adatokat közzétenni, hanem inkább leállítják az EU-ba irányuló szállításokat. Ebben az esetben Európa számos termékből hiánnyal és további áremelésekkel szembesülhet - véli a lap.

Kapcsolódó írásaink