Külföld

Orosz közreműködéssel épül vasútvonal Iránban

Putyin: Ez a projekt nemcsak Oroszország és Irán, hanem a világkereskedelem valamennyi résztvevője számára érdekes

A Rast és Asztara iráni város közötti, 170 kilométeres vasúti szakasz közös megépítéséről szóló megállapodást írt alá szerdán Teheránban Vitalij Szaveljev orosz közlekedési, valamint Merdad Bazrpás iráni út- és városfejlesztési miniszter.

Orosz közreműködéssel épül vasútvonal Iránban
Vlagyimir Putyin korábban azt hangoztatta, hogy ez a projekt nemcsak Oroszország és Irán, hanem a világkereskedelem valamennyi résztvevője számára érdekes
Fotó: AFP/Sputnik/Mikhail Klimentyev

Az eseményen részt vett Ebrahim Raíszi iráni és – videókapcsolaton keresztül – Vlagyimir Putyin orosz elnök, valamint az Iránban munkalátogatáson tartózkodó Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes.

A TASZSZ orosz hírügynökség által ismertetett egyezmény szerint Moszkva és Teherán közösen fogja finanszírozni a tervezést, az építkezést, valamint az áruk és szolgáltatások szállítását. A vasútvonal az észak–déli nemzetközi közlekedési folyosó szárazföldi szakaszainak összekötésével növeli majd a transzkaszpi útvonal költséghatékonyságát.

Szergej Pavlov, az RZSD orosz vasúttársaság első helyettes vezetője márciusban arról számolt be, hogy az építkezés becsült költsége 1,6 milliárd dollár. Az iráni tervek szerint a Rast és Asztara közötti, kétféle, 1435 és 1520 milliméteres nyomtávú vasút megépítése négy évet vehet igénybe, ám Pavlov nem zárta ki a határidő lerövidítését.

A Rast-Asztara Iránon belüli vonal várhatóan Moszkva és Teherán, az iráni Asztara és az azonos elnevezésű azerbajdzsáni város közötti szakasz pedig Moszkva, Teherán és Baku részvételével épül majd meg. Novak kedden Bazrpással együtt részt vett a Szentpétervártól az indiai Mumbai kikötőjéig tartó, 7,2 ezer kilométer hosszúságú észak–déli nemzetközi közlekedési folyosó munkacsoportjának ülésén, amelyen megvitatták Rast-Asztara szakasz építését is.

Vlagyimir Putyin korábban azt hangoztatta, hogy ez a projekt nemcsak Oroszország és Irán, hanem a világkereskedelem valamennyi résztvevője számára érdekes, mert logisztikai szempontból „jelentős kiegészítése a Szuezi-csatornának és a Fekete-tengeri szorosoknak”.

Kapcsolódó írásaink