Külföld

Bloomberg: Az EU embargó ellenére 2016 óta nem látott csúcson az orosz gázolajexport

Eddig nem volt jele annak, hogy Oroszország csökkentené az exportot vagy vásárlóhiányt tapasztalna

Az orosz gázolajszállítások 2016 óta a legmagasabb havi exportrátát fogják elérni – jelentette hétfőn a Bloomberg. A növekedés a nyugati szankciók és az orosz üzemanyag EU-ból történő kitiltására irányuló erőfeszítések ellenére következik be. Az unió korábban a legnagyobb oroszdízel-felvásárló volt – írta meg az oroszhirek.hu.

Bloomberg: Az EU embargó ellenére 2016 óta nem látott csúcson az orosz gázolajexport
Képünk illusztráció
Fotó: PATRICK PLEUL / dpa / dpa Picture-Alliance via AFP

Eddig nem volt jele annak, hogy Oroszország csökkentené az exportot vagy vásárlóhiányt tapasztalna, annak ellenére, hogy az EU februárban embargót rendelt el az orosz olajra és kőolajtermékekre, például a dízel tengeri behozatalára is – írta meg az oroszhirek.hu.

Az orosz dízel szállítása március első 19 napján napi 1,5 millió hordót tett ki – közölte a Bloomberg a Vortexa követési adataira hivatkozva. Ez a szám meredek növekedést jelent az előző hónaphoz képest.

A hírügynökség szerint „ebben a hónapban lesz a legmagasabb exportszint a 2016 elejéig visszanyúló adatokban”, amennyiben a jelenlegi ütem fennmarad.

Az orosz gázolajszállítmányok nagy része Törökországba és Marokkóba tart, mivel a kereskedők új piacokra váltottak. Más országok, például Tunézia, Brazília, sőt még a legnagyobb olajtermelő Szaúd-Arábia is növelte a szankciókkal sújtott Oroszországból származó üzemanyag vásárlását.

„Oroszország finomítóinak forgalma márciusban eddig magas maradt, ami lehetővé tette a robusztus dízelkibocsátást” – mondta Mihail Turukalov független amerikai elemző.

Hozzátette, hogy a hazai termelők „meglehetősen magabiztosnak tűnnek abban, hogy el tudják adni a külföldi vevőknek a mennyiséget – az általuk kínált árengedmények elég nagyok, és új piacok is vannak az üzemanyag számára”.

Az orosz olajtermékekre vonatkozó uniós embargó arra késztette Moszkvát, hogy átirányítsa kereskedelmi forgalmát, és a dízelszállítmányok most Európa helyett Afrikába, Ázsiába, a Közel-Keletre, valamint hajóról hajóra (STS) történő rakodásra irányulnak – olvasható a portálon.

Kapcsolódó írásaink