Külföld
Az amerikai légitársaságok a versenytársak kitiltását követelik az orosz légtérből
Oroszországon keresztül repülni „tisztességtelen előnyt” biztosít

A repülési időt megtakarító és üzemanyag-fogyasztást csökkentő oroszországi útvonalak elvesztése miatt az amerikai légitársaságok megváltoztatták a Csendes-óceánon átívelő járatok terveit, csökkentették az utasok és a teherszállítmányok számát, és több mint egy tucat tervezett útvonal indítását halasztották el Mumbaiba, Tokióba, Szöulba és több más városba.
Emiatt az amerikai légitársaságok veszteségeket szenvednek el, mivel a külföldi versenytársak, amelyek Oroszországon keresztül repülhetnek, gyorsabban és olcsóbban szállítják az utasokat. Az amerikai iparág képviselői és lobbistáik szerint a rövidebb és gazdaságosabb útvonalakhoz való hozzáférés Oroszországon keresztül „tisztességtelen előnyt” biztosít az Air India, az Emirates és a China Eastern Airlines számára.
Az Airlines For America nevű iparági lobbicsoport például kétmilliárd dollárra becsülte az amerikai légitársaságok éves piaci veszteségét.
Az amerikai légitársaságok ragaszkodnak ahhoz, hogy a Fehér Ház és a kongresszus „oldja meg a problémát” azzal, hogy a külföldi légitársaságokra ugyanazokat a korlátozásokat alkalmazza, mint az amerikai légitársaságokra, „gyakorlatilag arra kényszerítve őket, hogy ugyanazokon az útvonalakon repüljenek, mint amerikai versenytársaik”.
Az Airlines For America szóvivője, Marlee Collier szerint Joe Biden kormányának lépéseket kellene tennie annak érdekében, hogy az Oroszország felett repülő külföldi légitársaságok „ne szálljanak fel, ne szálljanak le és ne tranzitáljanak amerikai repülőtereken”.
Informált források a lapnak elmondták, hogy a javaslat, úgy tűnik, az amerikai közlekedési minisztérium támogatását is élvezi: nemrégiben ugyanis olyan rendeletet dolgozott ki, amely megtiltaná az Egyesült Államokba utasokat szállító kínai légitársaságoknak, hogy orosz légtéren keresztül repüljenek. A kiadvány beszélgetőpartnerei szerint a rendelettervezetet hétfőn mutatták be a Fehér Ház tisztviselőinek egy csoportja előtt, és jelenleg felülvizsgálat alatt áll.
A nyugati országok az ukrajnai különleges művelet kezdete óta kemény szankciókat vezettek be Moszkva ellen. Többek között a polgári légiközlekedési ágazatot is sújtották. Az Európai Unió, az Egyesült Államok, Kanada és számos más ország lezárta az égboltot az orosz repülőgépek elől, amelyre Oroszország hasonlóan válaszolt.