Külföld
Egy szellemflotta segíti Putyint
Oroszország észak-afrikai és ázsiai partnerekre cserélte le Európát

Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése alapján a lap arról számolt be, hogy az Európai Unió 2022. december 5-én bevezetett szankciói ellenére az orosz tengeri szállítások volumene ismét a tilalmat megelőző szinten van. Moszkva Európa helyett Ázsia és Észak-Afrika felé fordult, s gyorsan új piacokra lelt.
Kína például 19 százalékkal növelte orosz olajimportját 2021-hez képest, ez az arány India esetében elképesztő: nyolcszáz százalék – derül ki a cikkből, amelyben hozzáteszik: Törökország és Egyiptom is jelentős felvásárlóvá vált.
Az új partnerek kiszolgálásában Moszkvát egy úgynevezett „szellemflotta” segíti, amely körülbelül hatszáz hajóból áll, ez a világ olajszállítóinak körülbelül tíz százalékát teszi ki, és számuk folyamatosan nő. Hogy kik állnak a tekintélyes flotta mögött, azt nem lehet tudni, ugyanis az offshore cégekhez hasonlóan alig vagy egyáltalán nem felderíthető a tulajdonosi hátterük. Egyes esetekben dubaji és hongkongi fedőcégekhez vezetnek a szálak, a legtöbbször azonban még ennyi kapaszkodójuk sincs a szállítmányok követésével és rendszerezésével foglalkozó szervezeteknek.
Az olyan államoknak, melyeket a Nyugat régóta és tartósan sújt büntetőintézkedésekkel, valamint amelyek állami bevételeik jelentős részét energiahordozók exportjából szerzik, konkrétan elengedhetetlen, hogy ezt a stratégiát alkalmazzák a szankciók kijátszására.
Az – teszik hozzá a riportban –, hogy egyre több ilyen hajó üzemel nemzetközi vizeken, nem veszélytelen. Jellegükből adódóan ezeknél a tankereknél kevésbé szigorúak a biztonsági előírások, emellett pedig egyes hajók állapota, karbantartásának hiánya is aggodalomra ad okot. Ahogy növekszik a számuk, úgy növekszik a potenciális tragédia esélye, például egy nagyobb méretű olajszivárgás formájában.