Külföld

Mégsem menti meg a román állam a cukorgyárat

Tavasszal jelentette be a francia Tereos Sucre a marosludasi cukorgyár leállítását és az alkalmazottak több ütemben történő elbocsátását. A román kormány azt ígérte, megmenti az erdélyi üzemet és a munkavállalókat. Most kiderült, nem történik semmi efféle.

Mégsem menti meg a román állam a cukorgyárat
Hiába volt a bukaresti kabinet ígérete
Fotó: MH

Régóta húzódó történet végére tett pontot a francia Tereos Sucre, amikor csütörtökön közölte, végképp bezárja az erdélyi Marosludason lévő cukorgyárát – írta meg a Főtér. A dráma idén tavasszal kezdődött, amikor a tulajdonos bejelentette az üzem leállítását és az alkalmazottak több ütemben történő elbocsátását. Az állam ekkor közölte, hogy megmenti Maros megye ikonikus vállalatát.

A szándék komolynak tűnt, annál is inkább, mivel Adrian Chesnoiu akkori mezőgazdasági miniszter személyesen látogatott a helyszínre, és több tárgyalást is folytatott a franciákkal. Aztán a hivatali visszaéléssel és felbujtással gyanúsított tárcavezető júniusban távozni kényszerült, utódja, Petre Daea pedig inkább az állami és magán öntözőrendszerek fejlesztését tartotta prioritásnak.

Az orgánum szerint most a gyár szakszervezete azt közölte, a tulajdonosok értesítették őket, folytatják a létesítmény felszámolásának és lebontásának tervét, mivel a bukaresti kormány már nem érdekelt a bizniszben, és új potenciális vásárló sem akadt. Hozzátették, egyelőre nem világos, mi lesz a környékbeli cukorrépa-termelőkkel. A vállalat egyébként csaknem hétszáz embert alkalmaz.

Romániában 1989–90 környékén még harminchárom cukorgyár működött, jelenleg viszont az osztrák Agrana tulajdonában álló három üzemen kívül csak Marosludason folyik – helyesebben folyt – efféle munka. Utóbbi egyébként maximális kapacitással dolgozva a belföldi fogyasztás negyedét fedezte. Románia így a tavalyi 337 millió euró értékű importnál jóval több behozatalra fog szorulni.

Kapcsolódó írásaink

Kvóta nélkül édesebb a cukor

ĀHiába az ágazat leépítése, egy új gyáregység felépítése komoly befektetői kockázatot jelent, és valószínűleg uniós támogatást sem kapna egy ilyen beruházás