Külföld

Magánrepülővel a „zöldátállás” felé

Az európai adófizetők kihűlő félben levő lakásainak tényét gyakran érzelmileg gyakran túlfűtött klímavédelmi nyilatkozatok előzik meg, de mindez nem akadályozza meg az uniós döntéshozókat, hogy ők legtöbbször kellemes kivételt tegyenek önmagukkal.

Magánrepülővel a „zöldátállás” felé
A fapadosokat is betiltanák a luxusjáratokon utazó, képmutató európai zöldek
Fotó: Kevin Dietsch / GETTY IMAGES N

Európai parlamenti képviselők ugyanis csak 2021-ben több mint 82 millió kilométernyi repülőutat tettek meg, és több mint egymillió kilométert autóztak, amivel hatalmas ökológiai lábnyomot hagytak maguk után. A Junge Freihet német hírportál cikke szerint a képviselők tavaly összesen 82 074 millió kilométert utaztak repülővel – csak azért, hogy eljussanak a brüsszeli és strasbourgi helyszínekre, valamint külső rendezvényekre. Ezzel a politikusok 19 390 tonna CO2-kibocsátást okoztak. Ezen kívül megtettek még 1,01 millió kilométert az Európai Parlament szolgálati autóival, ami 124 tonna szén-dioxidnak felel meg. Mindezt a koronavírus okozta korlátozások mellett.

Az év elejétől a németeknek minden tonna szén-dioxid-kibocsátás után harminc eurós klímaadót kell fizetniük. Ha ez az európai parlamenti képviselőkre is vonatkozna, akkor tavaly 585 420 eurót kellett volna fizetniük utazásaikért, klímaadóban.

Így Írország két vezető éghajlatvédelmi minisztere, Catherine Martin és Eamon Ryan is a környezetbarátabb turistaosztály helyett korábban nagy károsanyag-kibocsátású business osztályon utazott. Mindez annak ellenére, hogy korábban pártjuk, az ír Zöld Párt még a fapados járatokat is betiltotta volna, hogy megmentsék a világot a közeledő klímaapokalipszistől. Európai parlamenti kollégájuk, Ciarán Cuffe azt követelte, hogy a környezet megóvása érdekében egész Európában tiltsák be az olcsó repülőjegyeket. „Klímavészhelyzetben vagyunk, cselekednünk kell” – mondta korábban a képviselő a Newstalk rádiónak, hangsúlyozva, hogy szerinte a „10 eurós járatokat Európa-szerte” meg kellene szüntetni.

Eközben ők persze az ír zöldek vezetői leg környezettszennyezőbb utazási módot élvezték. Az Irish Independent beszámolója szerint a Zöld Párt vezetője Eamon Ryan, valamint Catherine Martin, a Zöld Párt helyettes vezetője a turistaosztály helyett a business osztályon utazik, különösen Martin vette többször is igénybe a drágább közlekedési formát amerikai, argentin és egyesült arab emírségekbeli útjain.

Mindezt annak ellenére, hogy ez a közlekedési mód gyakran nem csak az ír adófizetők számára drágább, de állítólag a környezetre is sokkal rosszabb hatással van: a Világbank egy jelentése szerint a business osztályon történő utazás háromszor annyi szén-dioxid-kibocsátásért felelős, mint a turistaosztályon történő utazás.

Nem kell félteni az amerikai gazdasági élet klímaapostolait sem, köztük az egyik leghangosabbat, Mark Zuckerberget, a Facebook alapítóját sem. Sajtóértesülések szerint a gyakran pólóban és sportcipőben megjelenő lezser üzletember csak tavaly 1,6 millió dollárt költött magánrepülőgépekre. Az Egyesült Államokban csak tavaly 36 százalékkal, 170 600 dollárra ugrott a vezérigazgatók magánrepülőgép-használatára fordított átlagos összeg, a megnövekedett kiadások pedig fellendítették a magánrepülőgép-üzemeltetőket is.

Kapcsolódó írásaink