Külföld

Parkolópályára kerülhet az embargó

Brüsszeli lapértesülések szerint félretehetik az olajembargó tervét, hogy legalább a szankciós csomag többi részét el tudják fogadni. A magyar álláspont szerint elfogadhatatlan, hogy a magyar energiabiztonságot aláásó javaslatot fogadjon el az Európai Unió. Az embargó egyébként egész Európát nehéz helyzetbe hozná.

Parkolópályára kerülhet az embargó
Meghátrálhat az Ursula von der Leyen vezette bizottság
Fotó: AFP/Sergii Kharchenko

Hiába tart ki Brüsszel az olajembargó terve mellett, nagyon úgy néz ki, hogy ha időlegesen is, de meghátrálásra kényszerül. A brüsszeli Politico értesülése szerint uniós diplomaták azon az állásponton vannak, hogy parkolópályára kellene tenni az orosz olaj behozatali tilalmát a határozott magyar tiltakozás miatt.

Az elmúlt napok tanácskozásain az a nézet terjedt el, hogy az Európai Bizottság hatodik szankciós csomagjának bizonyos elemeivel, amelyek bírják mind a 27 tagállam támogatását, előbbre lehet lépni, az embargót azonban egyelőre félre kéne tenni, amíg folyik a munka egy hazánk számára is elfogadható kompromisszum kidolgozására. A lapnak egy diplomata frusztrálónak nevezte, hogy nem tudnak haladni a konszenzust élvező javaslatokkal sem, amíg az embargón megy a vita. A Politicónak nyilatkozó források közül volt, aki pragmatikusnak, volt aki rossz üzenetnek tartotta az embargó parkoltatását.

A lap értékelése szerint ez óriási pofon az Európai Bizottságnak. Az olajembargó elhalasztása a Politico megfogalmazásában „drámai lépés”, ami azt mutatja, milyen nehéz az Európai Uniónak erősítenie gazdasági offenzíváját Oroszországgal szemben, és milyen fájdalmas lemondani az orosz energiáról. Cikkében a brüsszeli lap is elismerte, hogy a tengeri kijárattal nem rendelkező országoknak, mint hazánk vagy Szlovákia, nincs más lehetőség a kőolaj behozatalára, mint a vezetékek.

A Bloomberg hírügynökség is úgy értesült, hogy komolyan felmerült a fenti elképzelés az embargó elhalasztásáról.

Az orosz kőolaj behozatalának tilalma egyébként még csak nem is az egyetlen vitás kérdés. Több déli tagállam sem támogatta azt a javaslatot, hogy uniós tankerhajók ne szállíthassanak orosz olajat. Az érintett tagállamoknak ez egy komoly bevételkiesést jelentene, ráadásul az egyik ellenérv szerint túl sok értelme sincs az egésznek, hiszen ha az unió kihátrál ebből az üzletből, gyorsan jön a helyére más.

Litkei Máté, a Klímapolitikai Intézet igazgatója szerint egyébként olajembargó körüli sietséggel az unió ugyan Oroszországnak akar ártani, de Európa ezt jobban megszenvedi.

A szakértő az M1-nek kifejtette, az, hogy Európa átálljon egy másik kőolajforrásra vagy alternatív energiaforrásokra, elképesztő beruházásokat igényelne, és rövid távon óriási költségekkel járna. „Hiába van alternatív megoldás, ha teljesen eltűnik az európai piacokról az uráli típusú kőolaj, az komoly kínálati szűkösséghez vezethet. Ez komoly problémát jelenthet, éppen ezért az azonnali embargós intézkedések mindenképpen kerülendők. Ráadásul közben Oroszország elkezdett új piacokat találni. Az európai cégek által önkéntesen lemondott szállításokat kínai magáncégek kezdték el felvásárolni” – magyarázta.

A magyar álláspont ebben a kérdésben egyértelmű. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban azt nyilatkozta, az Európai Bizottságnak nincs olyan javaslata, amely kezelni tudná egy esetleges orosz olajembargó negatív hatásait, ezért a kormány az eredeti álláspontját fogja képviselni, miszerint ezen tilalom alól a csővezetékes szállításnak kivételt kell képeznie. Figyelmeztetett, hatalmas károkat okozna Magyarország számára, ha a brüsszeli javaslat a jelenlegi formájában hatályba lépne, az ugyanis teljes mértékben lerombolná hazánk jelenleg stabil lábakon álló energiabiztonságát.

Kapcsolódó írásaink

Társadalmi elutasítás az olajembargóval szemben

ĀA baloldali szavazók többsége is úgy látja, hogy a szankciók többet ártanak az európai gazdaságnak, mint használnak, a kormánypárti voksolók több mint kilencven százaléka ellenzi a javaslatot