Külföld
Francia siker a svájci légtérben
A hivatalos bejelentés csak június 23-ra várható, de a svájci nemzeti tanácsban elhangzott felszólalásokból ítélve a francia gép lehet a befutó a hatmilliárd svájci frank értékű üzletben.
Az alpesi ország már 2008 óta tervezi negyven gép beszerzését. A pályázók között megtalálható az Eurofighter Typhoon, az F/A–18 Super Hornet és az F–35 Lightning II vadászgép is. A svájci zöldek és szocialisták kulcsszerepet játszhatnak a döntésben, mivel politikai okokból ellenzik amerikai gépek beszerzését, ami a csúcstechnológiájú F–35-ös lopakodógépeket és az ugyancsak amerikai F/A–18 Super Hornetet eleve kizárná a versenyből.
A vadászgépbeszerzés érdekessége az, hogy egy 2014-es referendumban a svájciak elutasították a hazánk légterét is védő svéd Gripenek beszerzését, ami a baloldal erőteljes kampányának köszönhető. A zöldek és a svájci munkáspárt luxusgépeknek nevezte a Gripeneket, indoklásukban környezetvédelmi okokra is hivatkoztak. Ha viszont bebizonyosodik, hogy a Rafale győz, a svájciak kétszer annyit fizethetnek majd a francia gépekért, mint amennyibe a svédek kerültek volna. Becslések szerint a Rafale beszerzési ára és repülési óradíja is meghaladhatja a ma legmodernebbnek vélt amerikai Lockheed–Martin F–35-ét.
A Rafale emellett kétmotoros vadászgép, míg a Gripenek csak egymotorosak, így a környezetre káros kibocsátások is jelentősen nagyobbak lehetnek. Ha pedig az olcsóbb és a pilóták vagy technikusok szempontjából könnyebb átállást vesszük szempontnak, akkor a Boeing F/A–18 Super Hornet lenne a logikus választás, hiszen ez a svájci légierőnél a kilencvenes évektől üzemelő F/A–18C/D Hornet generációs utódja.
Ennek ellenére ideológiai szempontok sem csorbítanak a francia vadászgép erényein, hiszen a ma kapható egyik legjobb teljesítményű, 4+ generációs repülőről van szó. A francia légierő mellett India, Görögország, Egyiptom és Horvátország is a Rafale-megrendelők közt található.