Külföld

Az idegen média a magyar ellenzék oldalára állt

A külföldi finanszírozású sajtóorgánumoknak, amelyekben Sorosnak is komoly érdekeltségei vannak, egyre nagyobb a befolyásuk a hazai belpolitika alakulására

Jelentősen növekedett a külföldről pénzelt médiumok részaránya Magyarországon, amelyek véleményformáló erejét használják fel a magyar közvélemény befolyására – áll a XXI. Század Intézet kutatásában.

Az idegen média a magyar ellenzék oldalára állt
A Deutsche Welle nemrég kezdett magyar nyelvű, ellenzéki retorkikájú adásba
Fotó: AFP/DPA/Oliver Berg

A külföldi finanszírozású médiu­mok magyarországi térnyeréséről készített tanulmányt a XXI. Század Intézet. A nagy nyugati médiabirodalmak mellett Soros György milliárdos üzletembernek is komoly érdekeltségei vannak a hazai, ellenzéki médiumokban.

Magyarország esetében a tanulmány leírja, hogy a külföldi finanszírozású médiumok a kilencvenes évek második felében jelentek meg. A kereskedelmi televíziók, mint az RTL Klub vagy a TV2 hamar háttérbe szorították a közszolgálati csatornát, nézettségük milliós nagyságokat ért el. A televíziókat követték a rádiók, majd fokozatosan a nyomtatott sajtó területén is egyre több, külföldről támogatott médium kezdte meg működését az országban. A 2000-es években pedig, az internetes hírportálok elterjedésével egyre nagyobb hányadot szereztek a külföldi médiumok, és tudták befolyásolni a magyar belpolitikát.

Az elemzés itt megemlíti az RTL Klubot, amely a németországi Bertelsmann-csoport által működtetett RTL-csoport tagjaként sugároz Magyarországon. A Bertlelsmann-csoport az egyik legnagyobb médiavállalat Európában, 25 százalékos részesedéssel rendelkezik a német Spiegel napilapban, de a magyar nyelvű Facebook-oldalakat is a csoporthoz tartozó Arvato nevű cég cenzúrázza. Hozzáteszik, hogy a csoport a hazai baloldallal is jó kapcsolatot ápol: 2018-ban Bajnai Gordon mutatta be a többek között a Bertelsmann-csoport és a Soros György-féle Nyílt Társadalom Alapítványok által készített New Pact for Europe nevű tervezetet, amely a nemzetek feletti Európát és a bevándorlást hivatott népszerűsíteni.

Soros György magyarországi médiaérdekeltségei kapcsán is több összefonódásra mutat rá az intézet. A Magyar Narancs, valamint a 444.hu portál esetében társtulajdonos a Soros Györgyhöz köthető Media Development and Investment Fund (MDIF), míg a nemrég létrejött Telex csaknem kétszázezer euró­nyi támogatást kapott a Sorossal szintén szoros kapcsolatokat ápoló cseh milliárdos, Zdenek Bakala kiadóvállalatától, az Economiától. A 444 kapcsán kiemelik, hogy bár a portál többször is adománygyűjtést szervezett az olvasói körében, annak 2018-as árbevétele a félmilliárd forintot is meghaladta.

A cikk elemzi a külföldi médiumok magyar nyelvű adásait is. Itt példakánt említi a Deutsche Welle (DW) német televízió magyar adását, a Szabad Európa Rádiót, amely nemrég indult el újra online formában, de a közelmúltban a 168 óra hetilappal is megállapodott a Bloomberg, hogy közösen készítenek majd magyar nyelvű tartalmakat.

A Szabad Európa Rádió kapcsán külön felhívja a figyelmet, hogy szerkesztőségét korábbi ellenzéki újságírókkal töltötték fel, de köztük van Kerényi György is, a Magyar Szocialista Párt korábbi kommunikációs igazgatója. Kétségeket vet fel az is, hogy a Facebook tényellenőrző szolgáltatását Magyarországon a francia AFP hírügynökség fogja végezni. Az elemzés szerint ez szuverenitási kérdéseket is felvet.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom