Külföld
Kemény hatalmi harcok a Földközi-tengeren
Tovább nőtt a feszültség Törökország és Görögország között a Ciprus közelében található földgázmezők miatt

Választást tartottak október 18-án az Észak-ciprusi Török Köztársaságban. Az eredmény értelmében – amely minden bizonnyal a világ közvéleményének kis hányadát tartotta izgalomban – a Recep Tayyip Erdogan török elnök támogatását bíró eddigi kormányfő, Ersin Tatar kerül a nemzetközileg el nem ismert állam élére – öt évre, államfőként. Tatar a török lakosságú területek függetlenségének erősítésével, valamint a Törökországgal való szorosabb együttműködéssel kampányolt, szemben a görög országrésszel való egyesülést és megbékélést pártoló Mustafa Akincivel, aki az eddigiekben töltötte be az államfői tisztséget.
A választás eredménye apró, de fontos eleme annak a széles körű politikai, gazdasági és napjainkban már katonaivá eszkalálódó vetélkedésnek, amely a Földközi-tenger keleti medencéjében zajlik az európai és a közel-keleti hatalmak között.
A feszültségek forrása a Ciprus szigete körül felfedezett gazdag gázmezők és az azok feletti ellenőrzés megszerzése. A konfliktust belobbantó szikra tavaly pattant ki, amikor Törökország a török ciprióták érdekeire hivatkozva fúróhajókat vezényelt a Ciprus körüli vizekre, kiváltva ezzel az Egyesült Államok és az Európai Unió felháborodását.
A felzúdulás oka az volt, hogy az Észak-ciprusi Török Köztársaságot kizárólag Törökország ismeri el önálló államként, míg a nemzetközi közösség azt a Ciprusi Köztársaság részének tekinti, a fúrásokat pedig ezáltal a Ciprusi Köztársaság szuverenitásának megsértéseként értékelik.
Mindez azonban csak egy szelete egy átfogó geopolitikai vetélkedésnek, amely végső soron Törökország regionális hatalmi ambícióiról, a másik fél részéről pedig annak korlátozásáról szól. A 2010-es évek elején lezajló kutatások és a felfedezett gázmezők által Izrael, Egyiptom és a Ciprusi Köztársaság exportáló országokká váltak az energiahordozók tekintetében, s így megindult egy politikai közeledés is az említett államok között. Ebbe a fejlődő kapcsolatrendszerbe csatlakozott be Görögország is, mint a szállítások szempontjából megkerülhetetlen tényező.
A régiós energetikai együttműködés a 2019-es kairói találkozóban csúcsosodott ki, amelyen Jordániával, Olaszországgal és a Palesztin Hatósággal kiegészülve, amerikai támogatással létrehozták az Eastern Mediterranian Gas Forumot energiapolitikájuk koordinálására. Látható, hogy ebből a folyamatból kimaradt Törökország, instabilitásuk okán Líbia, Szíria és Libanon, valamint természetesen a ciprusi török szakadár köztársaság is. Hogy elkerülje az elszigetelődés kockázatát, Törökország a többi mellőzött országgal kereste a kapcsolódási pontokat, így többek között megállapodást kötött a líbiai nemzeti egységkormánnyal (amelyet a török kormány katonai erővel is támogat a líbiai polgárháborúban) egy közös különleges gazdasági zóna létrehozásáról a Földközi-tengeren, amely azonban figyelmen kívül hagyja Kréta szigetét, így pedig Görögország tengeri határait.
Az Európai Unió diplomáciai nyomással és gazdasági szankciókkal igyekezett Törökországot rábírni magatartásának megváltoztatására, kevés eredménnyel. Mindennek hátterében az is áll, hogy a 2016-os migrációs megállapodással a török kormány kezében vannak az erősebb kártyalapok a területén tartózkodó több millió migránssal, akiknek átengedésével bármikor nyomás alá tudja helyezni az uniót. A konfliktus legnagyobb veszélyét az adja, hogy a felek egyre gyakrabban nyúlnak a katonai elrettentés eszközéhez különböző hadgyakorlatok végrehajtásán keresztül, ez pedig magában hordozza a lehetséges incidensek esélyének növekedését, ahogyan az történt augusztusban is, amikor egy görög és egy török hadihajó ütközött egymással. Jelentős katonai erőt vonultatott fel a térségben Franciaország is Törökország ellenében, ugyanis Emmanuel Macron francia elnök döntő befolyásra kíván szert tenni a Földközi-tenger keleti medencéjében.
Az bizonyos, hogy a kelet-mediterrán gázmezők körüli nemzetközi feszültség az európai kontinens egyik meghatározó konfliktusaként lesz jelen a következendő időszakban, s ennek legnagyobb vesztese az egymással szemben álló feleket tagjai között tudó NATO lesz. Rövid távon még nem látni, hogy Törökország sikerrel jár-e regionális hatalmi ambícióit tekintve vagy sem, arra viszont lehet számítani, hogy a közeljövőben egyre több fegyverbeszerzésről és katonai incidensről szóló hír fog érkezni a Földközi-tenger keleti medencéjéből, ahogyan újabb frontok nyílnak ebben a geopolitikai játszmában.
Még nem tudni, hogy ebben milyen szerepet fog betölteni az Észak-ciprusi Török Köztársaság újonnan megválasztott elnöke, de minden bizonnyal nem a békés megállapodást segíti elő, ami pedig Magyarország érdeke is lenne. Ahogyan Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter fogalmazott augusztusban: „Az nem jó érzés, ha valakinek a barátai rosszban vannak.
S főleg nem jó, ha mindez a nemzetközi politikában fordul elő. Márpedig nekünk Ciprus, Görögország és Törökország is barátunk.”