Külföld
Deli Andor: Az Európai Unió cserben hagyta a fuvarozókat

„A mobilitási csomagot támogató tagállamok szem elől tévesztik, hogy az elfogadott jogszabályok nem csak a közép- és kelet-európai tagállamok fuvarozóit hozzák hátrányos helyzetbe, de az egész belső piacot gyengítik, és veszélyeztetik az európai áruszállítás akadálymentes működését. Az elfogadott javaslatok bürokratikus többletterhet fognak jelenteni, kiváltképpen a kis-, és középvállalkozások számára, ami a versenyképességük csökkenéséhez, és ezáltal a harmadik országbeli fuvarozók térnyeréséhez fog vezetni” - mondta el a fideszes politikus.
„A nyugati tagállamok célja kezdetektől fogva az volt, hogy az általuk már alkalmazott protekcionista intézkedéseket uniós jogszabályi szintre emeljék, amelyek célja a közép- és kelet-európai versenytársak visszaszorítása. Hiába tettünk meg mindent az elmúlt három évben, az észérvek süket fülekre találtak” - tette hozzá Deli.
„A koronavírus-járvány megmutatta Európa sebezhetőségét. A mobilitási csomag pedig csak tovább fogja növelni a kiszolgáltatottságot annak ellenére, hogy a válság rámutatott az uniós közúti fuvarozók fontos szerepére az ellátási láncban. Sajnos egyesek sosem tanulnak a hibáikból, a mai szavazás ennek az ékes bizonyítéka” - zárta Deli.
Varga Judit: A Mobilitási Csomag bizonyos rendelkezései ellentétesek az Európai Zöld Megállapodással
Az Európai Parlament szabad utat adott szerdán a protekcionizmusnak, miután elfogadta az európai fuvarozói ágazat hosszú távú szabályait meghatározó I. Mobilitási Csomagot, amelynek egyes rendelkezései nemcsak a belső piaci alapszabadságokkal, de a klímasemlegesség célkitűzését rögzítő Európai Zöld Megállapodással is ellentétesek - írta Varga Judit igazságügyi miniszter csütörtökön a Facebookon.
A miniszter úgy fogalmazott, a csomag aránytalan terheket ró a közúti közlekedési ágazatra, az egész unió versenyképességét csökkenti, és a közép-kelet-európai közúti áruszállítók helyett a harmadik országok árufuvarozóit hozza előnyös helyzetbe.
A javaslatcsomagról súlyos politikai törésvonalakat eredményező tárgyalások zajlottak. Az EU tagállamok egyharmada, köztük Magyarország, illetve még az iparág képviselői is folyamatosan kifogásolták a protekcionista célzatú, túlzott adminisztrációs terhekkel járó és teljesen alkalmazhatatlan szabályok bevezetését - közölte.
„Éppen ezért június végén kilenc tagállam miniszterével együtt közös levélben fordultam az EP-képviselőkhöz, amelyben a belső piac szellemiségével ellentétes szabályok kiiktatását kértük” - írta. Hozzátette, sajnálatos módon, az Európai Parlament döntését követően, többségi szavazással várhatóan az Európai Unió Tanácsa is zöld lámpát fog adni a belső piacot torzító új szabályoknak.