Külföld
Egy kormányzati oldal segítségével szervezik az illegális bevándorlást az Egyesült Királyságba

Mi az a HGV Levy?
A HGV Levy (nehéz-tehergépjármű úthasználati illeték) egy olyan útadótípus, amelyet minden Egyesült Királyságon kívül forgalomba helyezett (beleértve az Írországban nyilvántartottokat is), 12 tonna vagy afölötti tömegű jármű után meg kell fizetni. A díjfizetési kötelezettség 2014. április 1-jén lépett hatályba. A beszedett adót az úthálózat folyamatos fejlesztésére és karbantartására költik. A HGV Levy megfizetése minden járműre egyaránt vonatkozik és az üzemeltetőt terheli, más járműre át nem ruházható - írja a Migrációkutató Intézet.
Kiemelik, hogy a fizetendő összeg mindig a jármű súlyától és az országban való tartózkodás idejétől függ. Például egy naptári nap (23 óra 59 perc) 00:00-kor kezdődik és 23:59-kor ér véget. Ha egy jármű egy adott napon, este 22:00-kor lép be az országba és a HGV Levy vásárlása ugyanazon a napon történt, a jármű mindössze 1 óra 59 percet közlekedhet az angliai utakon és kötelezett a következő napi jegy megvásárlására is 23:59 után. A befizetendő díjat súly és tengelyszám alapján határozzák meg.
A fizetésnek mindig az országba való belépés előtt kell megtörténnie. A befizetés érkezés után nem lehetséges. Ha a sofőr belépett az országba, arra a napra már nem tudja befizetni a HGV Levy összegét. Természetesen ez a büntetés lehetőségének kockázatát növeli. A fizetés történhet előre feltöltött felhasználói fiókkal, hitelkártyával, bankkártyával. A fizetésre vonatkozó információk 2014. március 17-e óta lekérhetők a HGV Levy elektronikus rendszeréből. Ez lehetővé teszi az ellenőrzést egy-egy adott jármű kapcsán - áll az elemzésben.
A HGV Levy biztonsági kockázatokat hordoz
Az útadó fizetésére kialakított online felületet azonban manapság már nem csak az Egyesült Királyságba tartó kamionosok és munkáltatóik látogatják. Az illegális migránsok és az embercsempész-hálózatok körében is mind gyakoribb, hogy kinéznek egy-egy kamiont, amely éppen az Egyesült Királyságba tart és a ponyva felvágása vagy az ajtók felnyitása után a rakomány között megbújva jutnak el, illetve juttatnak el embereket a szigetországba. Ez a módszer egyre jobban terjed a migránsok körében, hiszen újabb és újabb videók látnak napvilágot kamionsofőrök jóvoltából, valamint személyes beszámolók is alátámasztják az új trendet - írják.
Felmerülhet a kérdés, hogy honnan bizonyosodnak meg arról, hogy a kiszemelt gépjármű Angliába tart? A válasz bárki számára elérhető, semmilyen regisztráció, személyazonosítás nem szükséges hozzá, mivel a HGV Levy portálon minden fontos adat megtalálható csupán a rendszám megadása alapján.
Az Intézet felhívja a figyelmet, hogy a migránsok és embercsempészek dolga mindössze annyi, hogy az alábbi képen pirossal jelölt „Check if a non-UK HGV has a levy” menüpontra kattintanak és beírják annak a kamionnak a rendszámát, amely számukra érdekes lehet.
Honnan tudja a migráns, hogy az adott kamion az Egyesült Királyság felé tart?
A HGV Levy online felülete tehát az embercsempészeket és a szigetországba igyekvő illegális bevándorlókat is segíti. Bárki, bárhonnan rákereshet a rendszám alapján egy adott kamionra, tehát, ha például Belgiumban egy embercsempész beírja a HGV Levy felületre a rendszámot, és meglátja, hogy az elkövetkező öt napra az adott sofőr befizette az útadót, akkor ez azt jelenti, hogy a gépjármű az Egyesült Királyságba tart. A migránsok kamionokra történő felszállása, az oldalponyvák felvágása, az ajtók kinyitása és a rakományok közé való elbújás már csak az ügyességükön múlik - emelik ki.
Jól látható - írják-, hogy ez a brit illetékfizetési rendszer egy hatalmas lehetőség az illegális bevándorlók számára, továbbá egy olyan kiskapu is, amely a jóhiszeműség és ellenőrizhetőség égisze alatt a jogtalan határsértések katalizátora. A rendszámtábla alapján történő keresés pár másodperc alatt kivitelezhető, tehát a bonyolult és kihívásokkal teli embercsempészés a mai modern világban a digitalizációnak köszönhetően jelentősen felgyorsult és hatékonyabbá vált.
Fontos kiemelni, hogy ez a módszer az embercsempészés egyik legmegbízhatóbb módja, hiszen a rendszámtábla alapján történtő keresés minden esetben megbízható adatokkal szolgál. Költséghatékony is, mivel csupán egy darab olyan eszközre (mobiltelefon, tablet, laptop stb.) van szüksége a keresést indítónak, amely rendelkezik internetes hozzáféréssel. Ezeken felül kényelmes megoldás is, mivel időt és pénzt spórol az embercsempészeknek. A kiszámíthatóságnak köszönhetően egyre jobban elterjed a HGV Levy-portál adottságainak kihasználása, amely hosszabb távon komoly veszélyt is hordoz magában. Egyrészt jelentős mértékben megnövelheti az illegális határátlépések számát az Egyesült Királyság esetében, másrészt olyan vészhelyzeteket is súlyosabbá tehet, mint a mostani koronavírus-járvány. Az egyre sikeresebb átjutási kísérletek és olcsóbbá váló csempésztechnikák tömegeket sarkallhatnak arra, hogy útnak induljanak, s ezt a módszert válasszák az Egyesült Királyságba való átkeléshez. Az ellenőrizhetetlenség, az utánkövetés és megfigyelés hiánya pedig még nehezebbé teszi az amúgy is komplex biztonsági dinamizmusokat mind a kontinentális Európa, mind a brit szigetország kapcsán - áll a kutatásban.
A bemutatott probléma orvoslását az jelenthetné - írja az Intézet, ha a brit kormány további adatok megadását kérné a HGV Levy felületén. Olyan információkat, amelyek csupán a sofőrök vagy a fuvarozással foglalkozó cégek birtokában vannak. Ezzel jelentősen vissza lehetne szorítani a lekérdezések számát, s a nyilvánosság kizárásával a kamionsofőrök is nagyobbbiztonságban lennének. A brit útdíjrendszer egyébként uniós kritikát is kapott, mivel nem megfelelően implementálja az ún. Eurovignette Irányelvet, ami miatt – a Brexitet követően is – kötelezettségszegési eljárás van folyamatban a szigetország ellen. Így könnyen elképzelhető, hogy a kormány a jövőben megváltoztatja a szabályozást, hogy a továbbiakban is hozzáférjen az EU belső piacához.
Összegzés
A HGV Levy rendszer előnye (jóhiszemű sofőrök és cégek ellenőrizhetik, hogy az illetékfizetési rendszerben valóban megjelenik-e a befizetésük) tehát egyben a gyengeségére is rámutat. Jóllehet, hogy jogi szempontból adatvédelmi probléma nem áll fenn, hiszen az adatbázis nem ad ki természetes személy azonosítására alkalmas adatot, gyakorlati szemszögből azonban pont elég információt mutat a keresést indítók számára. A migránsok és a hálózatosodott embercsempész-csoportok bárhol, bármelyik 12 tonnás vagy afölötti tömegű kamionról meg tudják mondani, hogy mikor érkezik a szigetország területére, s mikor hagyja el azt - derül ki az elemzésből.
Így a potenciális és kiszemelt szállítóeszköz adataira hagyatkozva a szigetországi bejutás már csak azon múlik, hogy mennyire voltak leleményesek és ügyesek a kamionra történő jogtalan fel- és leszállás, illetve rejtőzködés során.