Külföld

Brexit: Nagy fennakadásokra lehet számítani megállapodás nélkül

A legkedvezőtlenebb esetekre kidolgozott brit kormányzati forgatókönyv szerint jelentős kereskedelmi fennakadásokat, egyes élelmiszerekből hiányt okozhat a brit EU-tagság rendezetlen megszűnése.

Brexit: Nagy fennakadásokra lehet számítani megállapodás nélkül
Fotó: MH

A hatoldalas stresszhelyzeti tanulmányt a konzervatív párti brit kormány szerdán késő este hozta nyilvánosságra, miután a londoni alsóház a hét elején határozatban kötelezte erre.

A parlamenti határozat előzményeként a múlt hónapban részletek szivárogtak ki a The Sunday Times című konzervatív vasárnapi brit laphoz a rendezetlen Brexit lehetséges legsúlyosabb következményeinek felmérésére kidolgozott, Citromsármány művelet (Operation Yellowhammer) kódnévvel ellátott bizalmas készenléti tervcsomagból.

A kormányzati forgatókönyvek szerda este hivatalosan is közzétett legrosszabb változata azzal számol, hogy Franciaország a rendezetlen Brexit utáni első napon ellenőrzésnek veti alá a Nagy-Britanniából érkező árukat.

A dokumentumban szereplő becslés szerint ebben az esetben a La Manche csatornán átkelő kamionok üzemeltetőinek 50-85 százalékáról is kiderülhet, nincs felkészülve a franciaországi vámvizsgálatokra.

A szállítmányozók felkészületlensége és a francia kikötők szűkös parkolóhely-kapacitása 40-60 százalékkal csökkentheti a jelenlegi szinthez képest a Csatornán áthaladó áruforgalmat - áll a kormányzati tanulmányban.

Az elemzés szerint az ebből eredő áruforgalmi felfordulás három hónapig is eltarthat, és az ezután elkezdődő javulás is csak azt jelentené, hogy a Csatornán zajló áruforgalom a mostani szint 50-70 százalékára bővül.
A dokumentum szerint a fennakadások egyes területeken ennél sokkal hosszabb ideig is tarthatnak.

A stresszhelyzeti forgatókönyv szerint mindez azzal járhat, hogy a délkelet-angliai Kent megyében - ahol a legforgalmasabb kompkikötőkhöz vezető utak húzódnak - a kamionok másfél-két napot is várakozhatnak, mielőtt át tudnak kelni a kontinensre.

Független elemzőintézetek ennél sokkal nagyobb fennakadásokat sem tartanak kizártnak megállapodás nélküli Brexit esetén.

A University College London (UCL) egyetem nemrégiben összeállított hatásvizsgálati jelentése szerint járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő esetén 1200-2724 közé lenne tehető a délkelet-angliai kikötőkbe vezető utakon feltorlódó kamionok száma a hét legforgalmasabb napjain, és ez azt jelentené, hogy egy-egy kamionnak átlagosan hat napot kellene várakoznia az átkelésre ezen az útvonalon.

A UCL tanulmánya szerint az a kamionos, aki ebbe a sorba hétfőn beáll, szombat délután jutna át a kontinensre.

Egy másik patinás londoni egyetem, az Imperial College London vizsgálata arra az eredményre jutott, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

A brit kormány szerda éjjel nyilvánosságra hozott stresszhelyzeti forgatókönyve szerint a gyógyszerek és a gyógyászati termékek beszállítói hálózata különösen rá van utalva a Csatornán átvezető legrövidebb útvonalra: e termékek háromnegyede érkezik ezen az útvonalon Nagy-Britanniába, és a fennakadások e termékcsoport esetében hat hónapig is eltarthatnak.

Az állatgyógyászati termékek importjának csökkenése, késedelme vagy leállása akadályozhatja az állatjárványok terjedésének megelőzését, illetve kordában tartását, és ez humánegészségügyi, élelmiszer-biztonsági problémákat is okozhat - áll a kormányzati tanulmányban.

Az elemzés szerint bizonyos friss élelmiszerekből is szűkülhet a nagy-britanniai választék.

Általános élelmiszerhiány kialakulása nem várható, ám az élelmiszerek választékának és hozzáférhetőségének szűkösebbé válása áremelkedéseket okoz. Ráadásul az október végi Brexit-időpontra a nagy-britanniai betakarítási szezon már véget ér, és ez fokozott nyomást gyakorolna az élelmiszer-beszállítói hálózatokra, különös tekintettel karácsony közeledtére, amely az élelmiszer-kiskereskedelem legforgalmasabb időszaka - áll a szerda este közzétett stresszhelyzeti forgatókönyvben.

Ugyanerre a problémára az ágazat képviselői is felhívták már a kormány figyelmét.

A brit, az észak-írországi és az írországi kiskereskedelmi szektor szakmai szervezeteinek néhány hónapja ismertetett közös felhívása szerint megállapodás nélküli Brexit esetén az EU-ból érkező élelmiszer-szállítmányok a vámellenőrzések és egyéb adminisztratív nehézségek miatt elakadhatnak a határátkelőknél, és ez hiány kialakulását vagy a választék szűkösebbé válását okozhatja egyes élelmiszerfajtákból és más termékekből is.

Franciaország a határain felkészült a megállapodás nélküli brit kilépésre

Franciaország készen áll a megállapodás nélküli Brexitre - erősítette meg csütörtökön Gérald Darmanin francia költségvetési miniszter Ouistreham kikötővárosban a Nagy-Britannia felé közlekedő kompjáratoknál tartott határőrizeti próbán.

„Franciaország készen áll. Készen állt már márciusban. És most még inkább készen áll. A próbák bizonyítják” - fogalmazott a francia kormánytag a kikötőben, ahol a két ország határőrizeti szervei Brexit-főpróbát tartanak a teherszállító járműveknek. A miniszter ugyanakkor aggodalmának adott hangot amiatt, „ahogyan a britek készülnek”.

„Nem lehet néhány óra alatt egy olyan határt visszaépíteni, amely már évek óta nem létezik” - hangsúlyozta Gérald Darmanin, aki kiemelte: a francia oldalon nem lesznek dugók.

Ouistreham a Franciaországot Nagy-Britanniával összekötő La Manche-csatorna harmadik legnagyobb kikötője a francia oldalon.

A francia hatóságok augusztus vége óta tesztelik az új határellenőrzési informatikai rendszert, amelynek első főpróbáját az észak-franciaországi kikötővárosban, Calais-nál tartották a francia kormánytag és Michael Gove, a brit kormány megállapodás nélküli kilépésre való felkészülésért felelős államtitkárának jelenlétében.

Az egy hónapig tartó próba célja - amelynek során a francia hatóságok mindent úgy csinálnak, mintha a Brexit már megtörtént volna -, hogy a francia vállalatok október végére készen álljanak a határellenőrzés visszaállítására.

„A délkelet-franciaországi Grenoble-ban egy Nagy-Britanniába exportáló kisvállalkozó ezentúl mindent bejelenthet az interneten” - mondta két héttel ezelőtt példaként az államtitkár. „Vonalkódok lesznek, és rendszámleolvasók a határon, az áru közvetlenül mehet Nagy-Britanniába.

Jean-Marc Roué, a Brittany Ferries komptársaság elnöke a francia hírügynökségnek elmondta: a próba Ouistrehamnál megerősítette, hogy a dugók kockázata nagyon kicsi.

”De egy informatikai hibának mindig megvan a lehetősége, vagy annak, hogy egy fuvarozó nem deklarálta előzetesen a szállítmányát„ - tette hozzá, arra figyelmeztetve, hogy a fennakadásmentes közlekedéshez a teherszállítóknak előzetesen regisztrálniuk kell minden szállítmányt az informatikai rendszerben. A szakember megerősítette, hogy azok a kamionok, amelyeknek a szállítmányát előzetesen nem jelentették be, vizsgálatokon eshetnek át a határon, de ez nem a komptársaság hatáskörébe tartozik. Ouistrehamben a kompkikötőtől néhány kilométerre vannak az ellenőrző pontok.

Jean-Marc Roué szerint a Nagy-Britanniával kereskedő francia vállalatok fele még készült fel az eljárásra, de szerinte az ”nagyon gyorsan megvan„.

A francia gazdasági minisztérium adatai szerint mintegy 100 ezer francia cégnek van kapcsolata Nagy-Britanniával.

A költségvetési miniszter szerint a Brexit miatti ellenőrzés visszaállítása mintegy 40 millió euróban kerül a francia kormánynak. Ezenkívül eddig hétszáz új vámőr munkába állását tette lehetővé a francia kormány, és további száz új vámőr felvétele várható. Az egészségügyi ellenőrzésekhez 185 ellenőrző pontot alakítottak ki a kikötővárosok közelében. A francia gazdasági minisztérium szerint a Franciaországon át Nagy-Britanniába tartó teherszállítmányok nyolcvan százaléka nem francia.

Több mint 1,5 millió EU-állampolgár kért tartós brit letelepedési engedélyt

A brit belügyminisztérium csütörtökön ismertetett friss adatai szerint meghaladta az 1,5 milliót azoknak a külföldi EU-állampolgároknak a száma, akik letelepedett státusért folyamodtak a brit hatóságokhoz. A magyarok közül eddig csaknem 40 ezren kértek tartós letelepedési engedélyt.

A brit kormány döntése alapján azok a külföldi EU-polgárok, akik törvényesen és életvitelszerűen Nagy-Britanniában laknak, a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) után is maradhatnak az országban, és érvényben maradnak jelenlegi jogosultságaik is, de letelepedett jogi státusért - vagyis meghatározatlan időre szóló tartózkodási engedélyért - kell folyamodniuk a brit belügyminisztériumhoz.

A tárca csütörtöki tájékoztatása szerint ezt a 27 EU-tagország Nagy-Britanniában élő 3,2 millió állampolgára közül augusztus végéig 1,34 millióan tették meg, és a letelepedett státusért folyamodók száma azóta átlépte a 1,5 milliót.

Az augusztus 31-i állapotot mutató lista élén a lengyelek állnak több mint 240 ezer folyamodvánnyal. A magyarok közül 39 700-an kértek tartós letelepedési engedélyt.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom