Krónika
Szinte minden ország kitiltotta légteréből a Boeing 737 MAX-eket
Már tavaly jelezte több pilóta is, hogy a robotpilóta meghibásodott
Az etiópiai légitársaság 302-es számú járata vasárnap délelőtt zuhant le, a Boeing 737 MAX 8 típusú gépen tartózkodó 157 emberből senki nem élte túl a katasztrófát. Öt hónappal ezelőtt a Lion Air indonéz légitársaság egy ugyanilyen típusú Boeingje zuhant a Jáva-tengerbe, a repülőn tartózkodó 189 ember odaveszett.
Kanada is kitiltotta
Kanada az Egyesült Államokkal együtt sokáig biztonságosnak tartotta a típus üzemeltetését, mivel az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) az Európában elrendelt légtérzár ellenére is fenntartotta a Boeing 737 MAX-ek típusengedélyét.
Marc Garneau kanadai közlekedési miniszter szerdán azt mondta, új információk jutottak el hozzájuk a típus üzemeltetésével kapcsolatban, ezek alapján döntöttek arról, hogy korlátozzák a típus használatát. Ennek értelmében sem induló, sem érkező, sem Kanada felett átrepülő járatot nem lehet a Boeing 737 MAX-ekkel teljesíteni.
Érsek M. Zoltán légiközlekedési szakértő szerint a robotpilóta szoftverének problémája miatt zuhant le a vasárnap Etiópiából és az októberben Indonéziából induló Boeing 737 MAX típusú repülőgép. A szakértő szerdán azt mondta, mindkét pilóta küzdelmei jól látszanak a gyors oldalirányú és le-fel mozgásból.
"A robotpilóta felül tudja írni a kézi vezérlést, a pilóták pedig nem tudják, hogy lehet ezt kikapcsolni, mert nem kapnak rá képzést" - közölte, hozzátéve, a robotpilóta hibája újra felveti a kérdést, hogy az embernek vagy a robotnak kell nagyobb hatalmat adni.
"A Boeing szoftverfrissítést ad majd ki, de elképzelhető, hogy a korábbi frissítést sem kapták meg a légitársaságok" - vélekedett a szakértő.
Kitért arra is: az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség és több ország is felfüggesztette a típus üzemelését, mert nem akarnak kockázatot vállalni. "A tiltás értelmében átrepülni sem lehet Európa felett ilyen gépekkel" - fűzte hozzá.
A Norwegian légitársaság kártérítést követel Boeingtól
A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság kártérítést fog követelni a Boeing repülőgépgyártól a 737 MAX 8 típusú gépekkel kapcsolatos problémák miatt, miután a norvég légitársaságnak is óvatosságból meg kellett tiltania 18 ilyen típusú gépe repülését - jelentette be a társaság szóvivője.
A szóvivő közölte az e24 norvég gazdasági hírportállal, hogy számlát küldenek a Boeingnak a típussal kapcsolatos összes pénzügyi kárukról. "A norvégok nem szenvedhetnek gazdasági kárt amiatt, hogy egy teljesen új géptípus nem tud repülni" - jelentette ki.
A Norwegian Air Shuttle a harmadik legnagyobb európai fapados légitársaság. Pénzügyi helyzete már anélkül is instabil volt, hogy az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének katasztrófája és az ezt követő globális óvintézkedések miatt 19 szerdai járatát törölnie kellett.
A törölt járatok utasai számára más lehetőségeket keresett a társaság, és saját megítélése szerint ez többnyire sikerült, néhány száz utas esetében nem.
Az új típusnak ez volt a második katasztrófája öt hónapon belül. A napokban a világ számos légitársasága, illetve légiforgalmi hatósága tiltotta meg a repülést ennek a típusnak és a 737 MAX 9-esnek is.
Kedd estétől az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bevezette a tilalmat egész Európára vonatkozóan.
A Boeing az európai tilalom bevezetése után közölte, hogy miután az amerikai hatóságok továbbra is biztonságosnak ítélik meg a típust, ezért nem kényszeríti földre a gépeket. Jelezték, hogy a repülésirányító szoftverhez heteken belül frissítést adnak ki.
Az AP hírügynökség megjegyezte, hogy az Egyesült Államokon kívül csak néhány olyan ország van már, amely nem vezette be a tilalmat. A Reuters hírügynökség számítása szerint a hét végi katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 MAX típust tartottak üzemben, és ennek mintegy kétharmadát tiltották el a repüléstől szerdáig.
Előzőleg számos európai ország - az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Ausztria és Hollandia után Olaszország, Lengyelország, Belgium és Norvégia - tiltotta ki a légtérből és tiltotta meg a légitársaságoknak a 737 MAX 8-as típus üzemeltetését. Repülési tilalmat vezetett be a típusra Ausztrália, Dél-Korea, Etiópia, Indonézia, Kína, Malajzia, Mexikó, Omán, Szingapúr, Dél-Afrika, Argentína és a Kajmán-szigetek is.
Az etióp légitársaság közölte szerdán, hogy külföldre küldik elemzésre a lezuhant gép fekete dobozait, mert az afrikai országban nincs megfelelő eszközük erre. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy mely országba küldik a műszereket, amelyeket még a katasztrófa napján megtaláltak. A légitársaság egyik tisztségviselője közölte, hogy az egyik doboz valamelyest megsérült. Korábban mindkét doboz sérüléséről szóltak a jelentések.
Az AP értesülése szerint legalább két amerikai járat pilótái jelezték tavaly, hogy a robotpilóta nem sokkal bekapcsolása után hirtelen előrebillentette a Boeing 737 MAX típust, amelyet vezettek. Mindegyik esetben azonban gyorsan kikapcsolták a robotpilótát, és korrigálták a repülést.
Ezeket a jelentéseket az amerikai légügyi és űrhajózási hivatal (NASA) tartja nyilván, de a pilóták önkéntes alapon, név nélkül tehetik meg a bejelentést, az őket foglalkoztató légitársaság, vagy a járatszám pedig nem nyilvános. Több hírportál öt ilyen jelentésről számolt be.
Tovább zuhant a Boeing árfolyama New Yorkban
Tovább zuhant a Boeing repülőgépgyártó részvényeinek árfolyama kedden a New York-i tőzsdén, ahogy szerte a világban egyre több ország parancsolja földre a vállalat kulcsfontosságú gépcsaládját, a 737 MAX típust az Etiópiában történt légiszerencsétlenség következtében.
Két órával zárás előtt a Boeing 374,85 dolláron, 6,30 százalékos mínuszban forgott, de napi mélypontján 368,88 dolláron 7,76 százalékos veszteségben állt. Hétfőn, egy nappal a légikatasztrófa után 8,95 százalékos mínuszban zárt a részvény, de napi minimumán 13,42 százalékos veszteségben jegyezték.
Két nap leforgása alatt több mint 25 milliárd dollárral csökkent a chicagói székhelyű vállalat piaci értéke. 2009 júniusa óta nem fordult elő, hogy két nap alatt ilyen nagy mértékben csökkenjen a tőzsdei árfolyama.
Az elmúlt 52 hét alatt 292,47 dollár és 446,01 dollár között mozgott a Boeing árfolyama, a legalacsonyabbat decemberben, a legmagasabbat pedig március 1-jén érte el.
A Boeing jövőjének szempontjából kulcsfontosságú a 737-es gépcsalád. A vállalat történelmében a 737-esek negyedik generációja, a MAX sorozat gépei bizonyultak a leggyorsabban eladhatónak. A polgári légiközlekedésben 2017 óta részt vevő gépekre több mint ötezer megrendelése van a Boeingnek, ami listaáron közel 500 milliárd dolláros bevételt jelent. A januári adatok szerint eddig 350 darab Boeing 737 MAX modellt szállítottak le a megrendelőknek.