Krónika

Szenzációs lelet bukkant elő a római metró építése közben

Egy jó állapotban fennmaradt ókori lakóház maradványai díszíthetik három év múlva a világ legszebb földalatti-állomását az olasz fővárosban

Fényűző római kori lakóház maradványaira bukkantak mélyen a föld alatt Rómában, a történelmi belvárost is érintő metróvonal építése közben.

roma
A gazdagon díszített házban a szomszédos kaszárnya parancsnoka lakott (Forrás: Soprintendenza Speciale Roma)

Páratlan kincsek kerültek elő a római metró C vonalának építése közben. Az újabb szenzációs leletet, egy úgynevezett parancsnoki házat az Amba Aradam-Ipponio állomás munkálatai során találták, közel ahhoz az ókori laktanyához, amelyet 2016-ban fedeztek fel, ugyancsak a földalatti vasút építésénél.
A háromszáz négyzetméteres, tizennégy helyiségből álló domusra tizenkét méterrel az utcaszint alatt bukkantak – írja az MTI.

Francesco Prosperetti, a római műemlékvédelmi felügyelet vezetője szerint a mozaikkal és falfestménnyel gazdagon díszített, fürdővel rendelkező, padlófűtéses házban lakhatott a szomszédos kaszárnya parancsnoka Hadrianus császár idejében. Rossella Rea, Róma régészeti főfelügyelője szerint kivételes leletről van szó, mert még soha korábban nem azonosítottak Rómában antik katonai barakkokat, és pláne nem ehhez kapcsolódó parancsnoki házat.

Mint az ásatás pénteki bejárásán az illetékesek a sajtónak elmondták, az egész struktúrát elbontják, hogy lehetővé tegyék az alagútfúrást, a metróépítés befejezése után azonban visszahelyezik oda, ahol volt, hogy „a világ legszebb metróállomását” hozzák létre. A római hatóságok egyébként már a tavaly bemutatott és valamikor az idén elkészülő, szintén ókori leletekkel díszített San Giovanni állomást is a világ legszebbjének nevezték. Az Amba Aradam állomás és környéke kezdettől régészeti kincseskamrának számít, tavaly júniusban például olyan, a pompejihez hasonló leleteket tártak fel, amelyek a korabeli élet egy meghatározott pillanatát örökítik meg, és teszik felidézhetővé. A tavalyi feltárás során például találtak két termet a császárkor közepéből, ezek elüszkösödött famennyezete és berendezése egy tűzvésznek köszönhetően maradt fenn. Rómában részben a régészeti ásatásokkal magyarázzák a máris a világ legdrágább metróberuházásaként elhíresült C vonal építésének elhúzódását. Az építkezés 2007-ben kezdődött, a tervezett harmincból eddig huszonegy állomást adtak át, a költségek az előirányzott hárommilliárd euróról mostanáig 4,5 milliárd euróra (ezernégyszáztizennyolcmilliárd forintra) emelkedtek. A Forum Romanumig (Colosseumig) vezető három metróállomás átadását 2021-re ígérik.