Krónika
Sok érintettje van az iskolai zaklatásnak
Az általánosba járó gyerekek tizedét legalább egyszer, három százalékát többször is érte internetes agresszió
A gyerekek és fiatalok iskolai közérzetét, tanulmányi eredményét jelentős mértékben befolyásolja társas környezetük – mondta lapunknak Kisfalusi Dorottya. A Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpontjának tudományos segédmunkatársa és kollégái 2010-től 2013-ig hét középiskola negyvennégy, míg 2013. és 2017. között harmincöt általános iskola hatvanegy osztályát vizsgálták meg. A felmérés szigorúan anonim módon történt. A gyerekek szociológiai kapcsolathálóját elemeztük, arra voltunk kíváncsiak, kik és miért bántják, csúfolják, közösítik ki egyes osztálytársaikat – ismertette a kutatást Kisfalusi Dorottya. A vizsgált csoportban az általános iskolások körében körülbelül minden harmadik fiatal számolt be arról, hogy érte már valamilyen fizikai erőszak, s durván minden tizedik tanulót egynél több osztálytársa is bántotta.
A verbális agresszióban részesültek aránya pedig ennél is magasabb volt – fogalmazott. A rosszindulatú pletykálkodás és csúfolódás a gyerekek körülbelül felénél okozott gondot és általában nem egy esetben. Az általános iskolás gyerekek tizedét legalább egyszer, három százalékát pedig többször is érte internetes zaklatás – mondta a kutató. Beszélt arról is, a középiskolások körében némileg alacsonyabb az iskolai bántalmazás mértéke, de ott is a tanulók jelentős aránya érintett ebben. Hozzátette: minél kevesebb barátja van valakinek egy adott közösségben, annál jelentősebb az esélye, hogy a többiek bántalmazni fogják, de azok sincsenek biztonságban, akik népszerűek az osztályban. Utóbbiakat azért érheti agresszió, mert sok gyerek úgy próbálja saját ázsióját növelni, hogy a népszerű társaikat bántják.
Bár a vizsgálatunk csak egy szűk körre terjedt ki, de a nemzetközi példák alapján elmondható, országosan is ilyen lehet a helyzet – hangoztatta Kisfalusi Dorottya. Felhívta a figyelmet arra, hogy a bántalmazásban nem csupán az elkövetők és az áldozatok érintettek, hanem az osztály szinte minden tanulója. Mégpedig azért mert egyes diákok az elkövetőt segítik, támogatják cselekedetei végrehajtásában, mások pedig nézőként járulnak hozzá az agresszió fennmaradásához.
A verbális agresszióban részesültek aránya pedig ennél is magasabb volt – fogalmazott. A rosszindulatú pletykálkodás és csúfolódás a gyerekek körülbelül felénél okozott gondot és általában nem egy esetben. Az általános iskolás gyerekek tizedét legalább egyszer, három százalékát pedig többször is érte internetes zaklatás – mondta a kutató. Beszélt arról is, a középiskolások körében némileg alacsonyabb az iskolai bántalmazás mértéke, de ott is a tanulók jelentős aránya érintett ebben. Hozzátette: minél kevesebb barátja van valakinek egy adott közösségben, annál jelentősebb az esélye, hogy a többiek bántalmazni fogják, de azok sincsenek biztonságban, akik népszerűek az osztályban. Utóbbiakat azért érheti agresszió, mert sok gyerek úgy próbálja saját ázsióját növelni, hogy a népszerű társaikat bántják.
Bár a vizsgálatunk csak egy szűk körre terjedt ki, de a nemzetközi példák alapján elmondható, országosan is ilyen lehet a helyzet – hangoztatta Kisfalusi Dorottya. Felhívta a figyelmet arra, hogy a bántalmazásban nem csupán az elkövetők és az áldozatok érintettek, hanem az osztály szinte minden tanulója. Mégpedig azért mert egyes diákok az elkövetőt segítik, támogatják cselekedetei végrehajtásában, mások pedig nézőként járulnak hozzá az agresszió fennmaradásához.