Krónika

Repülők ütköztek, négyen meghaltak

Egy szakértő szerint kizárható a légi irányítás felelőssége, így nagy valószínűséggel pilótahiba okozhatta a kisgépek tragédiáját

Két kisrepülő, egy Cessna–182 és egy Piper–28 típus ütközött a levegőben Gödöllő térségében a reggeli órákban. A szerencsétlenségnek négy áldozata van. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légügyi Hivatala felfüggesztette a gödöllői repülőtér üzembentartási engedélyét.

Az egyik gépen hárman, köztük egy kisgyerek sátarepülésen utazott, a másikon a szerencsétlenség pillanatában csak egy ember, a pilóta tartózkodott, aki - akárcsak a másik gépet irányító kollégája -, tapasztalt és rutinos volt. A Cessnát órákon át keresték katonai helikopterekkel, és végül a gödöllői arborétum sűrű erdővel benőtt területén bukkantak rá. A helyi hivatásos tűzoltók csak gyalogosan tudták megközelíteni a helyszínt. A lezuhant Cessna 182-es ejtőernyősöket szállított a tragédia előtt. Utasteréből négyen ugrottak ki, aztán ez egyedül maradó pilóta tett még egy kört az arborétum felett - ekkor történt az ütközés, amely rosszabb esetben nyolc ember életét is követelhette volna. Egy légügyi szakember szerint a két kisrepülő valószínűleg 2000 láb repülési magasság alatt ütközött, ahol a pilóták még a látásukra hagyatkoznak a navigáció során, radar vagy más eszköz nem különíti el mozgásukat. A földi irányítás felelőssége ilyen esetekben kizárható - mondta. Hozzátette, a kis magasságú repüléseknél a szárnyak képezte navigációs holttér is előidézhet katasztrófát: alsó vagy felső állásuktól függően a szárnyak kitakarják a látómező egy részét. Ha ez két, egymáshoz közel repülő kisgép esetében történik meg - és egyikük alsó, a másik pedig felső szárnyállású - akkor a kettős holttér gyakorlatilag láthatatlanná teszi egymás számára a pilótákat. A jelentések szerint viszont a két gép szemből, mégpedig nagy sebességgel ütközött össze. A tényleges felelősség megállapítása még hónapokig vagy akár évekig is elhúzódhat, a baleset okait több hatóság is biztosan vizsgálni fogja.