Krónika
Pro és kontra a drónhasználatról
A pilóta nélküli repülőeszközök hasznához nem férhet kétség, felelőtlen alkalmazásuk azonban emberéleteket veszélyeztethet

A drónok hasznosságához kétség sem férhet, „szárnyalásuk” szabályozatlansága ugyanakkor rengeteg repülésbiztonsági kockázatot jelent.
Akad olyan állam, amely a polgárainak kerek perec megtiltotta a pilóta nélküli repülőeszközök (UAS) használatát addig, amíg nem születik rá törvényi szabályozás – ám mi nem ezen az úton óhajtunk járni – hangoztatta a drónhasználat témájában megtartott kétnapos konferencia első részének zárása után Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke. A szakember utalt rá, hogy a drónhasználat rendkívül összetett tevékenység, hiszen a gépek irányításakor sok egyéb mellett repülés-, köz- és nemzetbiztonsági kérdésekre éppúgy felelni kell, mint a frekvenciahasználati és etikai felvetésekre. Mint mondta, a drónok hasznosságához kétség sem férhet, hiszen azok katasztrófahelyzetekben ugyanúgy hasznosíthatóak, mint a bűnüldözésben. Szintén fontosnak nevezte, hogy a sajtó munkatársai tudósítani tudjanak egy-egy eseményről a levegőből is. Győri Gyula hozzátette, nem tartja elképzelhetetlennek, hogy olyan rendszer áll fel, amelyben az újságírók akkreditációt szereznek a drónok alkalmazására, s ők így külön, adminisztrációtól mentesen használhatnak UAS-t.
A kétnapos – egy tegnapi budapesti és egy mai kihelyezett veszprémi –, a V4-es országok részvételével zajló UAS International Conference célja, hogy lehetőséget biztosítson a meghívottaknak a rendszerek fejlesztésében és alkalmazásában elért eredményeik bemutatására és tapasztalataik kicserélésére. A találkozó úttörőnek számít e területen, hisz a drónok alkalmazása Európában is szabályozatlan.
Szepessy Kornél, a Hungarocontrol Zrt. vezérigazgatója a találkozón utalt a kereskedelemben szabadon kapható drónok által használt frekvenciák összevisszaságára. Lapunk kérdésére elmondta, az UAS-ok által igénybe vett kommunikációs csatornák és az egymásnak olykor szögesen ellentmondó adatátviteli módok terén szigorú szabályok lefektetésére lesz szükség, hiszen a légi közlekedésben vészhelyzeteket idézhet elő, ha valaki nem a megfelelő sávban és üzemmódban kommunikál, illetve rádiófrekvenciás zavart kelt. Móró Lajos, a HM EI ZRt. vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta, rendkívül fontos, hogy olyan szabályozás szülessen, amelyet a rohamosan fejlődő technika miatt nem kell fél-egy évente újra és újra átírni. Azért, hogy ez ne így legyen, a tapasztalatcsere érdekében folyamatosan együttműködnek a hazai és külföldi katonai és civil légügyi hatóságokkal.