Krónika
Mentőakció az Antarktiszon
Kalandfilmbe illő módon hoznának ki egy beteget
A tudós – akinek ugyan állapotáról nem adtak ki pontos jelentést, de annyit tudni lehet, hogy súlyos – a Föld legtávolabbi, és egyben legnehezebben megközelíthető helyén dolgozik. Az egyébként is mindentől messze eső állomáson a lehető legrosszabbkor következett be az eset. Az évnek ebben a szakaszában ugyanis arrafelé mínusz hatvan fok az átlaghőmérséklet, állandó a sötétség, és ehhez jönnek a hóval és jéggel érkező viharok, ezért az ott élők februártól októberig el vannak vágva a világ többi részétől.
Kanadából most két olyan repülő tart a bázis felé, amely a világon egyedül képes ilyen extrém hőmérsékleti körülmények között is repülni: a Twin Otter típusú gépeknek még így is kifejezetten rizikós lesz az útjuk, mivel csak mínusz hatvanöt fokig garantált az repülőképességük. Ennél nagyobb hidegben egyrészt az irányváltáshoz szükséges hidraulikus berendezések is beragadhatnak, de gond lehet az üzemanyag-ellátással és az elektronikával is. A helyi mínusz hatvan Celsius-fok viszont csak az átlag, a bázis környékén jóval hidegebb is lehet. A két gép közül csak az egyik merészkedik be az út utolsó, antarktiszi szakaszára, míg a másik tartalékként várakozik, ha az elsővel valami történne. A kétezer-négyszáz kilométeres szakaszra tegnap indult el az első gép a Dél-Amerika legdélebbi csücskén található brit állomásról. Reményre adhat okot, hogy 2001-ben és 2003-ban már szükség volt hasonló mentőakcióra, és mindkettőt sikerrel zárták.
Kanadából most két olyan repülő tart a bázis felé, amely a világon egyedül képes ilyen extrém hőmérsékleti körülmények között is repülni: a Twin Otter típusú gépeknek még így is kifejezetten rizikós lesz az útjuk, mivel csak mínusz hatvanöt fokig garantált az repülőképességük. Ennél nagyobb hidegben egyrészt az irányváltáshoz szükséges hidraulikus berendezések is beragadhatnak, de gond lehet az üzemanyag-ellátással és az elektronikával is. A helyi mínusz hatvan Celsius-fok viszont csak az átlag, a bázis környékén jóval hidegebb is lehet. A két gép közül csak az egyik merészkedik be az út utolsó, antarktiszi szakaszára, míg a másik tartalékként várakozik, ha az elsővel valami történne. A kétezer-négyszáz kilométeres szakaszra tegnap indult el az első gép a Dél-Amerika legdélebbi csücskén található brit állomásról. Reményre adhat okot, hogy 2001-ben és 2003-ban már szükség volt hasonló mentőakcióra, és mindkettőt sikerrel zárták.