Krónika

Kevésbé lesz nyakatekert az új KRESZ

Módosulhatnak a tehergépjárművek sebességhatárai, s változás várható a gépkocsik megállási és várakozási szabályaiban is

Már javában dolgoznak az új KRESZ előírásain a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. Bár még nem készült el a tervezet, néhány változás már kiszivárgott.

A szakértők mindenekelőtt azt ígérik, nemcsak rövidebb, hanem egyszerűbb és letisztultabb lesz az új KRESZ. Erre csakugyan nagy szükség van, hiszen a mostani előírás több helyen indokolatlanul nyakatekert mondatokat használ, összességében feleslegesen hosszú és túlszabályozott. Ily módon csak üdvözölni lehet azt a törekvést miszerint „csak a közúti közlekedés biztonságát a járművezetői magatartás tekintetében közvetlenül érintő rendelkezéseknek érdemes a KRESZ-ben maradniuk”.

Ennek nyomán például olyan „kiegészítő előírások” hullhatnak ki, mint „a gépkocsik hatósági elszállításának feltételei” és ehhez hasonló, a gépjárművezetés szempontjából periferikus előírások. Annál is inkább felesleges ezeket bebifláztatni, majd számon kérni a tanulókon, hiszen ezeket a jövőben önkormányzati szabályozás is rögzítheti” – indokolta a változást a tárca kommunikációs osztálya. Kiderült az is, hogy mindenképpen változtatni akarnak a sebességhatárokon, a most létező 5-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-130 km/órás táblákból néhányat mellőznek majd.

Úgy hírlik, az autópályán gyorsabban hajthatnak majd a teherautók: a 80-as sebességkorlátot 90-re emelik, ugyanakkor az ország legrosszabb állapotú, négy-öt számjegyű és lakott területen kívüli útjain a mostani 90-es maximumot lejjebb vihetik. Megvizsgálják az új KRESZ kidolgozásakor „a tájékoztató jelzőtábláknál az információs tartalom szabad megválasztásának lehetőségét” is. Mindez azt jelenti, hogy nagyobb szabadságot kaphatnak majd az önkormányzatok a mostani merev regulák helyett az olyan táblák kihelyezésénél, illetve visszavonásánál, mint például a Hotel, Taxiállomás és hasonló információs jelzések. Fontos tudni, hogy még az új KRESZ életbelépése előtt változhatnak egyes várakozási és megállási szabályok, ezeket már az idén felülvizsgálják a minisztérium szakértői.