Krónika
Igazolás kell a repülők alkatrészeihez
Sokba kerül a darabok bevizsgálása
„A repülőgép nem olyan, mint egy, a haverok által szervizelt autó vagy traktor, ott minden beszerelt alkatrészről hivatalos pecsétes papír kell, amelyet az üzemidő végéig kötelező raktározni” – mondta lapunknak Szabó Ákos repülési szakértő. Mint fogalmazott, a biztonság nem demokráciafüggő – vagyis azt még Észak-Korea sem engedné meg magának, hogy ismeretlen eredetű, nem bevizsgált kiegészítőket szereljen be a saját katonai repülőgépeibe. Természetesen Ukrajna sem kockáztathatja egyetlen repülőjének biztonságát sem.
Szabó Ákos annak kapcsán nyilatkozott, hogy egy felröppent hír szerint Ukrajnába viszik a Pápa közeli erdőben rozsdásodó MiG vadászokból kilopott alkatrészeket. A hivatkozott újságcikk úgy fogalmaz, hogy miután az ukrán MiG-ek orosz alkatrész-utánpótlása a két ország közötti konfliktus okán megszakadt, hazánkból pótolják feketén a hiányt, lévén a kiszuperált légi járművek több darabja is kompatibilis a modernebb változatokéval.
„A cikk számos kérdést felvet. Ezek közül az egyik az, hogy lehetséges-e roncsolásmentesen kiszerelni egy-egy valóban fontos alkatrészt egy vadászgépből – fogalmazott Szabó Ákos. – A műszerfallal még csak-csak elboldogul egy laikus, de például egy létfontosságú üzemanyagszelep kioperálása már nem hétköznapi munka. Mivel alig-alig őrzött gépekről van szó, csodálkoznék, ha minden érintetlenül maradna rajtuk, ám így inkább csak azt tudom elképzelni, hogy az alkatrészek gyűjtőkhöz kerülnek, mintsem az ukrán hadsereghez” – mondta.
Hozzátette, természetesen egy jól felszerelt laboratóriumban végzett előzetes és minden paraméterre kiterjedő vizsgálat után bármilyen ismeretlen eredetű alkatrészt be lehet szerelni bárhová, ám ez irreálisan drága módja az alkatrész-utánpótlásnak.
Szabó Ákos annak kapcsán nyilatkozott, hogy egy felröppent hír szerint Ukrajnába viszik a Pápa közeli erdőben rozsdásodó MiG vadászokból kilopott alkatrészeket. A hivatkozott újságcikk úgy fogalmaz, hogy miután az ukrán MiG-ek orosz alkatrész-utánpótlása a két ország közötti konfliktus okán megszakadt, hazánkból pótolják feketén a hiányt, lévén a kiszuperált légi járművek több darabja is kompatibilis a modernebb változatokéval.
„A cikk számos kérdést felvet. Ezek közül az egyik az, hogy lehetséges-e roncsolásmentesen kiszerelni egy-egy valóban fontos alkatrészt egy vadászgépből – fogalmazott Szabó Ákos. – A műszerfallal még csak-csak elboldogul egy laikus, de például egy létfontosságú üzemanyagszelep kioperálása már nem hétköznapi munka. Mivel alig-alig őrzött gépekről van szó, csodálkoznék, ha minden érintetlenül maradna rajtuk, ám így inkább csak azt tudom elképzelni, hogy az alkatrészek gyűjtőkhöz kerülnek, mintsem az ukrán hadsereghez” – mondta.
Hozzátette, természetesen egy jól felszerelt laboratóriumban végzett előzetes és minden paraméterre kiterjedő vizsgálat után bármilyen ismeretlen eredetű alkatrészt be lehet szerelni bárhová, ám ez irreálisan drága módja az alkatrész-utánpótlásnak.