Krónika

Helyettünk robotolnak

A mesterséges intelligencia akkor előnyös, ha együttműködése harmonikus az emberrel

Sokáig csak a tudományos-fantasztikus művekben találkozhattunk az emberhez hasonló gépekkel, de Kínában már a valóságban is létezik olyan robot, amely nálunk is jobban érti, mit olvas.

Az emberi résztvevők pontjainál magasabb értéket ért el két mesterséges intelligencia is a kalifor­niai Stanford Egyetem szövegértési tesztjén – adta hírül kedden a CNN hírtelevízió. Az Alibaba kínai vállalat és a Microsoft számítástechnikai cég által fejlesztett programok az elsők, melyek e területen le tudták győzni az embert. A felmérést az információtechnológia fellegvárának tartott Szílicium-völgy egyetemének mesterséges intelligencia (artificial intelligence, AI) központjában arra tervezték, hogy általa mérhető legyen a számítógépek egyre javuló szövegértési képessége. Luo Si, a kínai cég szakértője szerint ez a fejlődés könnyen oda vezethet, hogy a gépek elveszik az emberek munkáját. A Microsoft szóvivője, Andrew Pickup viszont hangsúlyozta, hogy az AI igazi előnye akkor tapasztalható, amikor a humán erőforrással harmóniában használják.

Úgy, ahogy például a holland KLM légitársaság is: a cég versenytársai közül elsőként jelentette be múlt pénteken, hogy mesterséges intelligenciával válaszolja meg ügyfelei kérdéseit az online üzenetküldő szolgáltatásokban. Egy ilyen beszélgetésben öt-hat jellegzetes kérdés merül fel, melyekre a válaszok tanulhatók, így tapasztalatok alapján a program is képes megválaszolni őket. Ennek köszönhetően az ügyfélszolgálati munkatársaknak több idejük jut majd a bonyolultabb ügyek kivizsgálására, az ügyfelekkel való kapcsolattartásra. Mindeközben múlt héten Las Vegasban a világ legnagyobb technológiai vásárán (CES) több olyan gépet bemutattak, melyeket kifejezetten kereskedelmi használatra, munkaerő-helyettesítésre fejlesztettek ki. A felszolgáló robot például éjjel-nappal képes ellátni egy pincér feladatait, a csomaghordó robot nemcsak a vendégek poggyászát szállítja, de a számlát is rendezhetik segítségével. A bevásárlóasszisztens listánk alapján megmutatja, hol találjuk a terméket, és persze az árat is leolvassa, de létezik már fűnyíró, sőt ruhahajtogató robot is.