Krónika
Hamburg élen jár a kezdődő dízelszigorban
A rendelkezés hatással lehet a használtautó-importra is, a korszerűtlen gépkocsik iránt nem lesz kereslet
Mint ahogy megírtuk, egy szövetségi bírósági döntés szerint a német önkormányzatok a hatályos jogszabályok alapján megtilthatják a dízelüzemű járművek használatát azzal a céllal, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, de ügyelniük kell az arányosság elvének betartására, és csak végső megoldásként rendelhetik el a tiltást. Bár a szövetségi kormány arra törekszik, hogy a dízelüzemű járművek használatának tilalma nélkül javítsanak a levegőminőségen, Hamburgban már be is jelentették, hogy várhatóan április végétől két útszakaszon is kitiltják a dízelmotoros autókat, illetve teherautókat az átmenő forgalomból – írja az MTI.
Németországban nagyjából tizenötmillió dízelautót tartanak forgalomban, többségük hazai gyártmány. Az esetleges tiltások nem érintenék a nagyjából hatmillió Euro-6 besorolású járművet, így mintegy kilencmillió autó használatát lehetne korlátozni. Azonban több millió dízelüzemű kisbusz, autóbusz, teherautó és kamion is közlekedik a német utakon. Nyilvánvaló hogy azok a magánszemélyek, akiknek autói a tiltás hatálya alá esnek, csak több ezer eurós veszteséggel tudják majd értékesíteni járművüket – ha egyáltalán találnak vevőt. Így jó eséllyel az export fog felerősödni, amely a magyar használtautó-piacra is jelentős hatással lehet.
A szövetségi környezetvédelmi hivatal (UBA) becslése szerint a nitrogén-dioxid-szennyezés több mint hatvan százalékban a dízelmotoroknak tulajdonítható, és a nitrogén-dioxid egészségkárosító hatása miatt évente legalább hatezren halnak meg Németországban. Ugyanakkor a települések levegőminősége az utóbbi években javult, mivel az újgenerációs dízelmotorok károsanyag-kibocsátása alacsonyabb, mint a régebbi motoroké. A szövetségi kormány a tiltás helyett alternatív megoldásokat – így például az eleketromos autók gyorsabb elterjedését szorgalmazza.