Krónika
Északi kalandtúra hat keréken
A veterán Danuvia motorok gazdái, az ihletadó teljesítményét is túlszárnyalva, tízezer kilométert szeretnének megtenni

Újabb nagy út vár a korabeli magyar ipar remekeire (Fotó: MH)
Hetven dollárral a zsebében, egy 125 köbcentiméteres motorral és az utána kötött Pille utánfutóval vágott neki Bús Antal és családja 1968-ban a nagy északi kalandnak, amelynek végcélja a legtávolabbi norvég város, Nordkapp volt. A túra ezzel a felszereléssel és (inflációnövelt) kasszával ma sem apró mutatvány, de fokozottan igaz volt ez a létező szocializmus idején, amikor egy-egy nyugati út valóságos csodaszámba ment, és az alkatrészellátás sem úgy működött, mint manapság. A família végül sikerrel teljesítette a kitűzött célt, bár a defekten túl számos nem várt esemény is hátráltatta haladásukat.
„Ha minden a terveink szerint alakul, június 29-én mi is elstartolunk három 125-ös Danuviával, és lefutjuk azt az utat, amit egykor Bús Antal” – mondta lapunknak Krejczinger István. A férfi két társával, Mohos Csabával és Schenek Balázzsal együtt készül a feladatra – ők mindhárman alapító tagjai a Tapolca melletti Diszelen működő Rozsdamarók Veteránjármű Egyesületének. Elmondták, a fekete, szürke és piros színű járgány jelen pillanatban elemeire szedve áll a műhelyben. „Több ezer kilométeres menet vár ránk, amelynek felelőtlenség lenne bizonytalan műszaki színvonalon álló eszközökkel nekivágni” – hangsúlyozta Mohos Csaba. Schenek Balázs elárulta, nem visznek magukkal segítő gépkocsit, azaz ha hiba történik, azt önnön erejükre támaszkodva igyekeznek majd elhárítani.
Kiderült az is, a hajdani mezőgazdász tettéről egy újságcikkből értesültek, s ennek nyomán támadt föl bennük az ismétlés vágya. Megtudtuk, a Danuvia, hála Istennek, nem ritka jószág, s a pótalkatrészek is viszonylag könnyen és elérhető áron beszerezhetők. A résztvevők a kiránduláson Bús Antal egykori 8700 kilométeres teljesítményét túlszárnyalva tízezer kilométert szeretnének megtenni. Krejczinger István hozzátette, dédelgetett álmuk volt, hogy a világjáró KO-83-58 forgalmi rendszámú Danuviát felkutassák, és ha megoldható, úgy az a három jármű egyikeként ismét az expedíció részese lehetne. Kiderült, a gép ma Érden van, ám tulajdonosa külföldön él, így egyelőre nem tudtak vele kapcsolatba lépni.