Krónika
Ellenség a volán és az alkohol
A közelgő ünnepek alatt is folytatja eddig nagyon sikeres, ittas vezetés elleni kampányát a rendőrség
Új kezdeményezéssel folytatódik a húsvétkor indított és a javuló baleseti adatok nyomán sikeresnek minősíthető mozgalom: az ORFK a Diageo Kft. közreműködésével az év végi ünnepi időszak alkalmával is kiemelt hangsúlyt fektetnek a felelős járművezetés fontosságára. Ez különösen szilveszterkor aktuális, hiszen ezen a napon sokan úgy gondolják, ha volán mögé ülnek is, egy-két pohár még belefér.
Ezúttal Budapest híressé vált bulinegyede, a VI. kerület került a felvilágosító propaganda fókuszába, a szervezők itt indítanak kampányt a felelős alkoholfogyasztásért. Az ünnepek alatt a kerületben található parkolóórák közül negyvennyolcra olyan figyelemfelhívó matricákat helyeznek, amelyek a fiatalok által legkedveltebb szórakozóhelyek környékén hirdetik a mozgalomhoz való csatlakozás lehetőségét.
A kezdeményezés Facebook-oldalán hasznos tanácsokkal hívják fel a járművezetők figyelmét a felelős alkoholfogyasztásra.
Az ittas vezetés nem lehet tabu, hiszen alkoholfogyasztást követően volán mögé ülni súlyos, mindenkit érintő döntés. Az egyre javuló baleseti statisztikák ellenére azt látjuk, hogy sokakat a baleset kockázata vagy a jogosítvány elvesztése sem tart vissza az ittas vezetéstől.
Tapasztalatunk szerint a közvetlen környezetnek, a családnak és a barátoknak nagy szerep jut a szemléletformálásban és a megelőzésben, ezért is tartjuk fontosnak, hogy a médián keresztül jussunk el a sofőrökhöz, és online is elérhetővé tegyük tájékoztató anyagainkat. Bízunk benne, hogy egyre többen csatlakoznak a Soha ne igyál, ha vezetsz! kezdeményezéshez, és kötelezik el magukat a józanság mellett – foglalta össze a kezdeményezés célját Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK OBB főtitkára.
A kampányhoz csatlakozni kívánók a Sohaneigyalhavezetsz.hu oldalon, valamint a közösségi média oldalán fejezhetik ki elkötelezettségüket a józan járművezetés mellett.
Nem lesz több mobilnyomkodás az autóban
A mobiltelefonok megjelenése után a baleseti statisztikákkal foglalkozó szervezetek és a kapcsolódó hatóságok hamar észrevették a telefonálás és a közúti balesetek számának növekedése közötti összefüggést. Kimutathatóan egyértelművé vált, hogy a mobiltelefon használata könnyen elvonhatja a sofőr figyelmét, ezáltal növeli a karambolok, gázolások és egyéb veszélyhelyzetek kialakulását. Így aztán a közlekedési szakemberek egyre határozottabban követelik a járművekben használt mobiltelefonok egységes szabályozását, vagy ami talán még célravezetőbb, olyan megoldást, amelyet nemcsak jogilag, de a gyakorlatban sem lehet kijátszani. Most ilyesmire szánta el magát az Egyesült Államok közlekedési hatósága. A szervezet megkereste a legfontosabb mobilszoftvergyártókat, beleértve az Apple-t, a Google-t, valamint közkedveltebb appok fejlesztőit azért, hogy együttműködésre lépjen velük. Ettől azt remélik, hogy az okostelefonos rendszerekbe és alkalmazásokba olyan korlátozó funkció kerül be, amely mozgó járműben letilt egyes funkciókat, például a szöveges üzenetek és e-mailek írását, internethasználatot vagy speciális appok futtatását. A közlekedési szakértők ennél jóval megengedőbbek, más megoldás mellett tették le a voksukat. Szerintük a valós megoldás inkább az lehet majd, hogy a sofőröknek induláskor kötelezően „autóvezető üzemmódba” kellene állítaniuk a telefonjukat, és a szúrópróbaszerű rendőri ellenőrzések során, vagy éppen a baleseti helyszíneléskor akkor lenne büntethető az illető, ha kiderülne, hogy nem aktiválta ezt a funkciót.