Krónika
Elkészült az európai dugósorrend
Bukarestben araszolnak legtöbbet az autók, és miközben sokszor mérgelődünk a budapesti forgalomban, ne feledjük, nemzetközi összehasonlításban jó helyen áll a magyar főváros
Kiderült: a nyolcszázezer lakost meghaladó népességű európai városok közül Bukarestben töltik a legtöbb időt – évente átlagosan kétszáztizennyolc órát – a zsúfolt utakon araszolva az autósok, világviszonylatban pedig a román főváros a harmadik helyen áll a menetidő csúcsidőben mért meghosszabbodása tekintetében – közölte a Hotnews.ro hírportál a nemzetközi felmérés adatait.
A vizsgált városok közlekedési leterheltségét egy úgynevezett „torlódási faktor” alapján hasonlítják össze, amely százalékban azt fejezi ki, mennyivel hosszabbodik a vizsgált menetidő az éjszakai ( tehát alacsony forgalmú) időszakhoz képest. Az ötvenszázalékos átlagos torlódási faktorral a román főváros bizonyult közlekedési szempontból Európa legzsúfoltabb városának, megelőzve Moszkvát (44 százalék), Szentpétervárt (41), Londont (40) és Marseille-t (40). A globális „dugórangsort” viszont Mexikóváros vezeti (66), majd Bangkok (61), Jakarta (58), a kínai Csungking (52) és Bukarest (50) következik. A Hotnews.ro által kiemelt adat tekintetében, – amely azt mutatja, mennyivel hosszabbodik a menetidő a reggeli és esti csúcsidőben –, a bukaresti kilencven-kilencvennyolc százalékon már csak Bangkok és Mexikóváros tesz túl. Ezért miközben türelmetlenül várjuk, hogy megmozduljon a Rákóczi úton az autósor, nem árt, ha arra gondolunk, Budapest a huszonkét százalékos átlagos – és csúcsidőben mért negyvenegy-negyvenhat százalékos – torlódási faktorával a negyvenegyik helyre került Európa legzsúfoltabb nagyvárosainak listáján. Mindez pedig azt jelenti, hogy jó helyen állunk: a negyvenhárom európai térséget összehasonlító felmérésben csak Katowicében és a Ruhr-vidék keleti (dortmundi) részén mutattak ki a budapestinél kisebb zsúfoltságot.