Krónika
Életeket menthet az autókba szerelt automata segélyhívó
Az elektronikus vészjelző rendszer kiemelten hasznos olyan eseteknél, amikor a baleset éjszaka, illetve nem látható területen történik, például árokba borul egy jármű
Áprilistól az uniós piacra kerülő gépjárművek csak akkor kapnak típusbizonyítványt, vagyis csak akkor lehet őket forgalomba helyezni, ha olyan fedélzeti egységgel rendelkeznek, amelybe beépítették a vészhelyzet esetén (például a légzsák kinyílásakor) működésbe lépő eCall rendszert. Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára az új segélyhívó rendszer budapesti bemutatásán kiemelte: az eCall révén sokkal gyorsabban jutnak el az információk a készenléti szervekhez, az így megspórolt idő pedig életeket menthet. Ugyanis a rendszert tartalmazó fedélzeti egység automatikusan előállít egy olyan adatcsomagot, amely tartalmazza a gépjármű pontos helyzetét, GPS koordinátáit, továbbá hangkapcsolatot is indít a segélyhívó operátora felé. Ezzel együtt továbbítja az adatokat a 112-es vonal kezelőjének is. Emellett az utasok egy gombnyomással is tudják aktiválni a rendszert, tárcsázni a 112-t.
A rendszer hazai felelőse a Magyar Autóklub, az adatok a szervezethez futnak be majd, így a téves riasztásokat is ők szűrik ki. Ha operátoruk megbizonyosodott arról, hogy jogos a hívás, továbbítja az adatokat a 112-nek. Hatala József, az autóklub elnöke hozzátette, az automata segélyhívó rendszerek mérföldkövet jelentenek a mobilizáció, valamint az emberi élet megmentése területén. Várakozásaik szerint a rendszer teljes kiépülésével a gyors segítségnyújtás révén jelentősen csökkenni fog a halálos, illetve a súlyos szövődményekkel járó balesetek száma.
A három készenléti szerv: a rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem abban állapodott meg, hogyha nem sikerül hangkapcsolatot felvenni az autóban ülőkkel, akkor mindannyian a helyszínre küldik egységüket. Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője hangsúlyozta, az eCall olyan eseteknél kiemelten hasznos, ha például éjszaka, illetve nem látható területen történik baleset, például árokba borul a jármű. A rendőrség által működtetett 112-nél egyébként elvégezték az informatikai teszteléseket, továbbá a személyi állományt is felkészítették már a rendszer használatára. A rendőr ezredes asszony kiemelte, a segélyhívások minél szélesebb körű, minél magasabb színvonalú biztosítását teszi lehetővé az eCall.
A jelenleg forgalomban lévő autókba harmincezer forint körüli áron lehet beszereltetni a rendszert, amelynek üzemeltetése viszont ingyenes. A Jaguar és a Land Rover mellett négy európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását.
A rendszer hazai felelőse a Magyar Autóklub, az adatok a szervezethez futnak be majd, így a téves riasztásokat is ők szűrik ki. Ha operátoruk megbizonyosodott arról, hogy jogos a hívás, továbbítja az adatokat a 112-nek. Hatala József, az autóklub elnöke hozzátette, az automata segélyhívó rendszerek mérföldkövet jelentenek a mobilizáció, valamint az emberi élet megmentése területén. Várakozásaik szerint a rendszer teljes kiépülésével a gyors segítségnyújtás révén jelentősen csökkenni fog a halálos, illetve a súlyos szövődményekkel járó balesetek száma.
A három készenléti szerv: a rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem abban állapodott meg, hogyha nem sikerül hangkapcsolatot felvenni az autóban ülőkkel, akkor mindannyian a helyszínre küldik egységüket. Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője hangsúlyozta, az eCall olyan eseteknél kiemelten hasznos, ha például éjszaka, illetve nem látható területen történik baleset, például árokba borul a jármű. A rendőrség által működtetett 112-nél egyébként elvégezték az informatikai teszteléseket, továbbá a személyi állományt is felkészítették már a rendszer használatára. A rendőr ezredes asszony kiemelte, a segélyhívások minél szélesebb körű, minél magasabb színvonalú biztosítását teszi lehetővé az eCall.
A jelenleg forgalomban lévő autókba harmincezer forint körüli áron lehet beszereltetni a rendszert, amelynek üzemeltetése viszont ingyenes. A Jaguar és a Land Rover mellett négy európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását.