Krónika

Budapest két keréken

Két és fél százalékról tíz százalékra növelnék 2030-ra a kerékpáros közlekedés részarányát a fővárosban

Tovább folytatódik idén a kerékpárosbarát közúthálózat fejlesztése és a MOL Bubi közbringarendszer bővítése Budapesten. A cél, hogy növekedjen a kerékpárosok aránya.

A budapesti önkormányzat hosszú távú városfejlesztési stratégiájában kiemelt helyen szerepel a közlekedésfejlesztés, ezen belül az integrált kerékpárosbarát környezet megteremtése – mondta Tarlós István tegnap a Városi kerékpáros konferencián. A főpolgármester többek között arról beszélt, folyamatosan egyeztetnek a fejlesztésekről, illetve meghallgatják a kerékpárosok igényeit, ám ezek megvalósítása csakis fokozatosan, megfelelő ütemezéssel történhet. Kitért arra is, idén tovább bővítik a MOL Bubi közbringarendszert, ez évben háromszáz új bicikli és tizenhat új gyűjtőállomás kerül forgalomba, ebből tizenhárom a nyári időszakban, a 3-as metró déli szakaszának április 6-án kezdődő felújítása okán. Emellett folyamatosan bővül a kerékpárforgalmi hálózat is, komplex útfelújítások és nagyprojektek megvalósulása várható.

Mások mellett Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos arról beszélt, itthon és külföldön is próbálják az autókat kiszorítani a városokból, a következő évek kerékpáros fejlesztéseire összesen százötvenmilliárd forint áll rendelkezésre. Budapesten 2030-ra 2,5 százalékról tíz százalékra növelnék a kerékpáros közlekedés részarányát.

A piacon egyre több elektromos közlekedési eszköz jelenik meg, például rollerek és robogók, külföldön az elektromos biciklik már népszerűbbek, mint a hagyományosok – hangsúlyozta Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, aki szerint a nemzetközi példa azt mutatja, a jövő útja nem az autóközpontú várostervezés.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kiemelte, ma hazánkban a felnőtt lakosság hetven százaléka szokott kerékpározni.