Krónika

Az élelmezésben magyar diákok ötlete segíthet

A Foodcoin üzenetet küld a termékek lejáratáról, és közli a felhasználókkal, hol vehető át az élelmiszer

Számos digitális fejlesztés bemutatkozott egy programozóverseny hétvégi döntőjében, amelyek hozzájárulhatnak napjaink legégetőbb társadalmi és környezeti problémáinak megoldásához. Egy, gimnazisták által kifejleszett alkalmazás az élelmezés problémáját oldhatja meg.

Fiatal programozók közösségi célú applikációi mutatkoztak be a hét végén tartott Future Makers Nagydíj döntőjében. A megmérettetésen a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulóinak, Boér Bencének, Tóth Ambrusnak és Szigeti Péternek az ötlete, a feleslegessé vált élelmiszerek újrahasznosítását és egyszerű elosztását segítő interaktív közösségi alkalmazás, a Foodcoin lett az első helyezett.

Inspiráló volt látni, hogy a diákok nem egy fikcióval, hanem egy már működő projekttel jelentkeztek – mondta lapunknak a verseny kapcsán Guzsaly Péter. A Technológiai Oktatásért Alapítvány vezetője hozzátette, a SKOOL, a Kódgarázs és a UPC Magyarország közös pályázatának győztesei a nemzetközi közönség előtt is bemutathatják majd alkotásukat Dublinban, a világ legizgalmasabb innovációs eseményén, a Coolest Projects versenyen.

A gimnazisták által alkotott Foodcoin egy olyan közösségi platform, ahol a felhasználók megoszthatják egymással a számukra feleslegessé vált élelmiszert. Az interaktív felület számos kreatív elemet tartalmaz; a készítők például arra is figyeltek, hogy az app értesítést küldjön, ha egy általuk feltöltött termék lejárati dátuma közeleg, és egy integrált térkép segítségével megmutatja, hol vehető át az élelmiszer. A felhasználók aktivitásukkal pontokat, úgynevezett étel-érméket gyűjthetnek, amelyeket aztán különböző kedvezményekre használhatnak fel.

Az első verseny 2017-ben volt, s fontos megjegyezni azt is, nem engedjük el a győztesek kezét később sem – mondta lapunknak Kozma Zsolt. Az UPC Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója emlékeztetett, a korábbi első helyezett, a kilenc éves kora óta programozással foglalkozó Názer Lili is tagja volt a zsűrinek. Hozzátette, szerintük a digitális világ előnyeit leginkább az innováció és az oktatás révén lehet közelebb vinni a fiatalokhoz.

A győztes alkalmazás mellett számos egyéb fejlesztést láthatott a közönség, amelyek hozzájárulhatnak a legégetőbb társadalmi és környezeti problémák megoldásához. Ugyancsak dobogós helyezést ért el az FSociety team, ők a tanárok és a diákok kapcsolattartását egyszerűsítő weboldallal neveztek, valamint a ProgramozóTrió lányokból álló formációja, akik a különböző vallású emberek közötti kommunikációt segítő applikációt készítettek.