Krónika
A világörökség része az Andrássy út
Holnap lesz száznegyven éves a sok névváltozáson átesett sugárút, amelynek létrehozásán a 19. század neves építészei dolgoztak
Az 1848-as szabadságharc után Pest rohamosan fejlődött, a polgárság szórakozásának kedvelt színtere, a Városliget közelebb került a városhoz. Odajutni viszont csak a szűk Király utcán és a Városligeti fasoron lehetett. Andrássy Gyula miniszterelnöknek 1868-ban szívügyévé vált a város fejlesztése, tervei között többek között a városközpontot és a Városligetet összekötő útvonal is szerepelt.
A Sugárút kialakítására több útvonal is kínálkozott, végül Reitter Ferenc mérnök készítette el a Budán és Pesten végrehajtandó legfontosabb városfejlesztési teendőkről és várható költségeikről szóló emlékiratot.
A feladatok elvégzésére létrejött a Fővárosi Közmunkák Tanácsa, amely a beérkező pályázatok közül a Könyök utcai vonal mellett döntött. Az út hossza 1218 öl, vagyis körülbelül kétezer-háromszázhúsz méter volt, az útépítés költségét egymillió, a kisajátításokét több mint hétmillió forintra tervezték. A Közmunkatanács a tervet és a költségvetést 1870 novemberében terjesztette a kormány elé, amely törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek, ahol kétszázharmincegy igen és hatvan nem szavazat mellett elfogadták a Sugárút tervét, amelyet Ferenc József uralkodó 1870. december 26-án írt alá. A kor neves építészeit kérték fel, hogy készítsék el az útvonalat szegélyező épületek tervrajzát. Végül 1872-ben láttak hozzá az építkezéshez, s négy év múlva, augusztus 20-án ünnepélyes keretek között átadták a Sugárutat, amelyen soha nem járt villamos. Ám Balázs Mór tervei nyomán itt készült el 1896-ban a kontinensen elsőként a földalatti villamosvasút. Európa egyik legszebb útvonalát átadásakor Sugárútnak hívták, majd 1885-ben Andrássy Gyula miniszterelnökről nevezték át.
A második világháború után, 1949-ben Sztálin út, 1956-ban Magyar Ifjúság útja, később Népköztársaság útja lett. Az Andrássy út nevet a rendszerváltás idején kapta vissza és a Millenniumi Földalatti Vasúttal és a Hősök terével együtt 2002-ben a világörökség része lett.