Krónika
A pilóták nem tudták, mi okozza a süllyedést
A tavaly októberben lezuhant indonéz repülőgép feketedobozai alapján a kapitány még az utolsó pillanatokban is a kézikönyvben kereste a megoldást
Tavaly októberben a Lion Air indonéz légitársaság Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépe száznyolcvankilenc utassal a fedélzetén a tengerbe csapódott. Március 10-én egy etióp légitársaság ugyanilyen típusú repülője hasonló körülmények között a felszállást követő percekben zuhant le. A gyanú szerint a problémát mindkét esetben a gép átesésvédelmi szoftvere, az úgynevezett MCAS rendszer okozhatta, amely hibás adatokat kapott a sebességmérőtől, ezért a gépet előredöntötte. Mint megírtuk, az ilyen szituációkra a pilóták nem kaptak megfelelő kiképzést.
Az első tiszt két perccel a felszállás után repülésirányítási problémát jelzett a légi forgalmi irányítónak. Egy szakember, aki ismeri az indonéz gép feketedobozának adatait, a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket, arról számolt be a Reutersnek, a felvételen elhangzik a levegőáramláshoz viszonyított sebesség, egy másik forrás szerint pedig az, hogy a kapitány sebességkijelzője más adatokat mutatott, mint az első tiszté. A kapitány ezután arra kérte kollégáját, keresse meg a kézikönyvben az észlelt probléma megoldását. Ezt követően kilenc percen át a műszerek folyamatosan jelezték az átesés (vagyis a túl gyenge légáramlás okozta alacsony felhajtóerő) veszélyét, ezért az MCAS rendszer előre döntötte a gépet.
Mivel a rendszer folyamatosan hibás átesést érzékelt, a kapitány a vízszintes vezérsík lapátjainak segítségével folyamatosan lefelé nyomta a gép orrát, így próbált meg emelkedni a géppel. „Valószínűleg nem tudták, hogy a lapátok nyomják lefelé a gépet. Csak a levegőáramláshoz viszonyított sebességgel és a magassággal foglalkoztak, csak ezekről beszéltek” – mondta az egyik névtelenül nyilatkozó forrás a hírügynökségnek. Egy harmadik megszólaltatott szerint a kapitány a lezuhanást megelőzően még arra kérte az első tisztet, vegye át az irányítást, amíg átnézi a kézikönyvet. Egy perccel azelőtt, hogy a gép eltűnt a radarernyőkről, a kapitány a földi irányítókat megkérte, tegyék szabaddá a háromezer láb alatti légteret. Emellett engedélyt kért arra is, hogy ötezer láb magasan repüljön. Ezt megkapta, ám a süllyedés ellen ő sem talált megoldást. Az értesüléseket a Lion Air szóvivője nem erősítette meg, emellett a Boeing sem nyilatkozott, mondván, a vizsgálat tart, a baleset okát pedig még nem sikerült megállapítani. Ugyanakkor elmondták, a probléma kezelésére létezik hivatalos eljárás, emellett a Boeing tavaly október óta próbálja módosítani az MCAS rendszer szoftverét, hogy kevesebb problémát okozzon a pilótáknak.
Az első tiszt két perccel a felszállás után repülésirányítási problémát jelzett a légi forgalmi irányítónak. Egy szakember, aki ismeri az indonéz gép feketedobozának adatait, a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket, arról számolt be a Reutersnek, a felvételen elhangzik a levegőáramláshoz viszonyított sebesség, egy másik forrás szerint pedig az, hogy a kapitány sebességkijelzője más adatokat mutatott, mint az első tiszté. A kapitány ezután arra kérte kollégáját, keresse meg a kézikönyvben az észlelt probléma megoldását. Ezt követően kilenc percen át a műszerek folyamatosan jelezték az átesés (vagyis a túl gyenge légáramlás okozta alacsony felhajtóerő) veszélyét, ezért az MCAS rendszer előre döntötte a gépet.
Mivel a rendszer folyamatosan hibás átesést érzékelt, a kapitány a vízszintes vezérsík lapátjainak segítségével folyamatosan lefelé nyomta a gép orrát, így próbált meg emelkedni a géppel. „Valószínűleg nem tudták, hogy a lapátok nyomják lefelé a gépet. Csak a levegőáramláshoz viszonyított sebességgel és a magassággal foglalkoztak, csak ezekről beszéltek” – mondta az egyik névtelenül nyilatkozó forrás a hírügynökségnek. Egy harmadik megszólaltatott szerint a kapitány a lezuhanást megelőzően még arra kérte az első tisztet, vegye át az irányítást, amíg átnézi a kézikönyvet. Egy perccel azelőtt, hogy a gép eltűnt a radarernyőkről, a kapitány a földi irányítókat megkérte, tegyék szabaddá a háromezer láb alatti légteret. Emellett engedélyt kért arra is, hogy ötezer láb magasan repüljön. Ezt megkapta, ám a süllyedés ellen ő sem talált megoldást. Az értesüléseket a Lion Air szóvivője nem erősítette meg, emellett a Boeing sem nyilatkozott, mondván, a vizsgálat tart, a baleset okát pedig még nem sikerült megállapítani. Ugyanakkor elmondták, a probléma kezelésére létezik hivatalos eljárás, emellett a Boeing tavaly október óta próbálja módosítani az MCAS rendszer szoftverét, hogy kevesebb problémát okozzon a pilótáknak.