Krónika
A levegőben jutottak a szabad világba
Hatvan éve halál várt volna itthon a belföldi utasszállító repülőgép eltérítőire, nyugaton azonban hősökként ünnepelték őket
A második világháborúban a magyar repülőterek is tönkrementek, az utasszállítók nagy része megsemmisült. A légi közlekedés újraszervezésére szovjet-magyar vegyesvállalat alakult Maszovlet néven. Az ötvenes évek elejétől a belföldi légi forgalom a politikai rendőrség, az ÁVH ellenőrzése alatt állt, hiszen a repülés nagy csábítást és lehetőséget jelentett a Nyugatra távozáshoz. A két huszonéves vakmerő fiatal egy bokszklubban határozta el, hogy minden áron elhagyja az országot. Egyikük, Iszák Ferenc korábban újságíró volt, másikuk Polyák György, a Magyar Néphadsereg pilótájaként szolgált, de kulák származása miatt megbízhatatlannak minősítették és leszerelték. Az akcióhoz öt másik embert is beszerveztek, köztük két amatőr vitorlázórepülőt.
A szombathelyi járat további gyanútlan utasai egy ifjúsági találkozóra tartottak. A gépeltérítők a nyugati határhoz közeledve léptek akcióba, amire az adta meg a jelet, hogy egyikük felkiáltott: Jé, ott van Győr! Ezután leszerelték a pilótát és az ÁVH-s kísérőt, majd gyorsan átvették a gépen a parancsnokságot. Polyák az irányítást megszerezve mindössze háromszáz-négyszáz méteres magasságban, a radarrendszert kikerülve navigálta át az utasszállítót a magyar–osztrák határon. Leszállás után az utasok közül ketten csatlakoztak a hét disszidenshez. A gépeltérítés két vezéralakját távollétében itthon halálra ítélték. A szabad világban egyikük rövidesen az amerikai katonai hírszerzés, a CIC ügynöke lett, másikuk pedig a légierő pilótájaként végzett titkos küldetéseket. Iszák Ferenc a történtekről angol nyelvű regényt írt Szabadrepülés címmel, amelyből 2013-ban film is készült.