Krónika
A hallószerveket elektronikusan modulált zene tartja edzésben
A tapasztalat szerint a megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél megindul a fejlődés a terápiát követően
Napjainkban soha nem tapasztalt mértékben terjedt el a testedzés kultúrája, az edzőtermek romantikája. Filozófiatanárom egyszer azt mondta, talán azért, mert miután az ember a környezetét teljesen megváltoztatta és uralma alá hajtotta, az utolsó dolog felé fordult, amit még nem szabott ideális formájára: saját fizikumát. A modern világ számtalan lehetőséget nyújt a test megfelelő karbantartására. Ennek ékes példája egy különös eljárás, amely a fül és az idegrendszer számára nyújt egyfajta edzést.
A Hallási Figyelem Tréning – nemzetközi nevén Auditory Integration Training (AIT) – egy elektronikusan modulált zene, ami a hallószerveknek és az idegrendszernek olyan, mint az izmainknak egy jól felépített testedzés – magyarázta lapunknak Bozsaky Ágnes gyógypedagógus. A szigorúan összeválogatott zenét – fűzte tovább gondolatait – szoftver randomizálja, ennek hatására kiszámíthatatlan a magas és a mély hangok váltakozása, ami stimulálja a hallószerveket. A hangból jövő energiát arra használjuk fel, hogy a nem megfelelően működő sejtek az intenzív inger hatására képesek legyenek egy jobb minőségű ingerfelvételre, átvitelre, feldolgozásra.
Az eljárást Guy Bérard fül–orr–gégész dolgozta ki, hogy saját progresszív hallásvesztését kezelje.
Az általa kifejlesztett elektronikus eszköz számítógépes változatát Rosalie Seymour készítette el, amelyet 2017 óta tabletváltozatban, otthoni felhasználásra is alkalmassá tettek. Bozsaky Ágnes elmondta, mindenkinél egyaránt meghatározó, hogy a hallott információt milyen mértékben és minőségben képes feldolgozni. Ennek tünete lehet a hallási figyelmetlenség, az elmaradó válasz egy auditív ingerre, gyenge auditív memória, probléma a beszédhang–betű megfeleltetéssel vagy a helyesírással, a megkésett vagy zavart beszéd és nyelvi fejlődés, illetve magatartásproblémák vagy figyelemzavar is. Ezek könnyen beazonosíthatóak egy osztálytermi helyzetben, hiszen a tanulási problémákkal küzdő gyermekek negyven százalékánál ez képezi a probléma gyökerét.
A gyógypedagógushoz elsősorban autizmus spektrumzavarral és figyelemzavarral társuló hiperaktivitással diagnosztizált gyermekek szülei jelentkeznek. Mint mondta, az autizmusnál a figyelem javításán túl a túlhallás tünetei is enyhíthetők. A túlhallásos betegek számára bizonyos, mások számára észlelhetetlen frekvenciájú hangok is fájdalmat okoznak. Személyes tapasztalata, hogy a megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél megindul a beszéd a terápiát követően, ám ehhez logopédiai megsegítés is szükséges.
Az AIT tehát nem gyógymód, hanem hasznos eszköz. Látni kell, hogy minden terápia önmagában nem terápia, törekedni kell a komplexitásra is – hangsúlyozta a gyógypedagógus.