Krónika
A fiatalok a jövő zálogai
Az SZTFH elnöke szerint a testi-lelki jóllét nemzeti érdek

Elmondta: az SZTFH tavaly nyáron indította el „a Tét te vagy!” elnevezésű társadalmi célú kampányát, hogy felhívja a fiatalok figyelmét a függőségek veszélyeire, ezen belül is a hatóság által is felügyelt területeket érintve, mint a dohányzás, a szerencsejáték vagy az online tér.
A SZTFH számára kiemelten fontos a fiatal generáció mentális és fizikai egészségének védelme, és modern szemléletű hatóságként bátran nyúl az edukáció, a tudatosítás, a szemléletformálás és a figyelemfelhívás eszközeihez – fogalmazott Nagy László, a kampányt záró konferencia megnyitóján.
A kampány 2024 nyári indulásakor az online csalások és az illegális sportfogadások, ősszel pedig a dohányzás visszaszorítása és az illegális dohánytermékek veszélyei kerültek a középpontba, ami idén nyáron az online térben, a „Szerinted megéri?” szlogennel folytatódott.
Mint mondta, a világjárvány óta jelentősen nőtt a szerencsejátékok népszerűsége, de nem nézhető tétlenül a dohányzás térnyerése és az ártalmas, képernyő előtt töltött idő növekedése sem, és mindhárom terület jelentős függőségi kockázatokkal jár. Az SZTFH következetes harcot folytat az online és offline térben az illegális szerencsejáték-szervezőkkel szemben, de a sérülékeny csoportok védelmével is ugyanolyan hangsúllyal foglalkozik, és ezt szolgálja az önkorlátozó nyilatkozat is. Eddig több mint 35 ezren éltek ezzel a lehetőséggel, többségük nem önkéntes alapon, hanem azért, mert bírósági gondnokság alá kerültek – jegyezte meg.
A dohányzásra kitérve elmondta: a nikotin erősen addiktív szer, a szív- és érrendszeri betegségek egyik legfőbb kockázati tényezője, és évente mintegy 35 ezer halálesethez köthető. A dohányterméket értékesítőket is ellenőrzik, az elmúlt másfél évben több mint hétezer próbávásárlást hajtottak végre. Az SZTFH elnöke hangsúlyozta: Magyarország élen jár abban az uniós kezdeményezésben, amely a fiatalokat célzó, újgenerációs dohánytermékek betiltására irányul.
Az online térben a hatóság a kibertér biztonságáért felel, és folyamatos edukációs programokkal hívja fel a figyelmet a digitális függőségek, így például a közösségi média túlzott használatának veszélyeire, ami mögött gyakran a kimaradástól való félelem (FOMO) áll – tette hozzá.
Sipos Imre, a Belügyminisztérium helyettes államtitkára megköszönte, hogy az SZTFH kommunikációs tevékenységének részeként feladatának tartja, hogy felhívja a fiatalok figyelmét a függőségek és az egészségtelen életmód veszélyeire.
A tartalmi szabályozásokról szólva elmondta, hogy a 2020-ban módosított Nemzeti Alaptanterv hangsúlyosan kitér az egészségtudatos magatartásra, a szellemi és a fizikai nevelés hangsúlyozásra, valamint a közösségi nevelés (osztályfőnöki óra) keretében is megjelentek a dohányzással, droghasználattal, vagy alkohollal kapcsolatos ismeretek átadása. Felhívta a figyelmet a Nemzeti Köznevelési portálon elérhető segédanyagokra – videók, okostankönyvek, animációk – amelyek segítséget adhatnak a pedagógusoknak, de a diákok számára is hasznos információkat biztosítanak.
Szólt arról is, hogy minden iskolának teljeskörű egészségfejlesztő programmal kell rendelkezni, ami az iskolapedagógiai program részét képezi és kiemelte: az iskolákban 2018 szeptemberétől minden ezer gyermekre egy iskolai szociális segítő dolgozik. Míg 2010-ben a köznevelésben ezer iskolapszichológus dolgozott, addig számuk 2024-re megközelítette a 2200-at.
Az Oktatási Hivatal mellett a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács is biztosít prevenciós témakörökben továbbképzést pedagógusoknak. Ezek közül kiemelte az ORFK szervezésében megvalósuló gyermek- és ifjúságvédelmi programot, mint a D.A.D.A, valamint a középiskolásoknak szóló ELLEN-SZER bűnmegelőzési programot.
Sipos Imre szerint a szakmai szervezetek, hatóságok és szaktárcák közötti együttműködéssel lehetnek sikeresek a prevenciós programok és reményét fejezte ki, hogy a most lezárult kampány újabb feladatokat és együttműködést nyit meg.
A konferencián elhangzott, hogy „a Tét te vagy!” kampány sikeresen hívta fel a figyelmet a fiatal generációt különösen nagy súllyal érintő függőségek veszélyeire. Az elmúlt másfél évben a közösségi médiában 7,3 millió megtekintést, közel 53 ezer interakciót ért el, és mintegy 4400 hozzászólás érkezett.