Krónika

Elkezdték felszínre hozni a jachtot

A művelet 11 milliárd forintba kerül

Nemzetközi partnerek segítségével az olasz hatóságok megkezdték a tavaly nyáron Palermo közelében elsüllyedt Bayesian szuperjacht kiemelését a Földközi-tengerből, amin mások mellett életét vesztette a brit milliárdos, Mike Lynch és a lánya is – adta hírül a ripost.hu.

Elkezdték felszínre hozni a jachtot
Megkezdődött a tavaly elsüllyedt Bayesian luxusjacht kiemelése a hullámsírból
Fotó: AFP/Alberto Pizzoli

Előzetes számítások szerint a mentési munkálatok 27 millió euróba, azaz átszámítva 11 milliárd forintba kerülnek majd. A hajó kiemelésére többek közt azért van szükség, mert a fedélzetén szupertitkos merevlemeznek lehetnek, melyek terhelő információkat tartalmaznak külföldi kormányokra, köztük Oroszországra és Kínára nézve – jelentette a Guardian brit napilap online kiadása.

Az 56 méter hosszú Bayesian szuperjacht 2024. augusztus 19-én süllyedt el Szicília partjainál, miután a hajóra egy hirtelen jött heves vihar csapott le a hajnali órákban. Megdöbbentő módon a jacht kevesebb mint 60 másodperc alatt süllyedt el. A tragédia áldozatai között volt a „brit Bill Gatesként” is emlegetett Mike Lynch, valamint 18 éves lánya, Hannah. A milliárdos vállalkozó és barátai azt ünnepelték a hajón, hogy Lynchet és üzlettársát felmentették egy 13 éve húzódó per után.

Objektum doboz

A fedélzeten tartózkodott még Lynch ügyvédje, Chris Morvillo (Clifford Chance), felesége, az ékszertervező Neda Morvillo, valamint a Morgan Stanley International elnöke, Jonathan Bloomer és felesége, Judy Bloomer, aki korábban pszichoterapeuta volt – ők mindannyian életüket vesztették. A jacht séfje, Recaldo Thomas volt a hetedik halálos áldozat. A balesetet tizenöten élték túl.

A nyomozók azt gyanítják, hogy a hajó fontos bizonyítékokat rejthet, köztük két szupertitkos merevlemezt, melyek ha illetéktelen kezekbe kerülnek, súlyos biztonsági kockázatot jelentenének. Feltételezések szerint Lynch nem bízott a megfelelő és megbízható adattárolásban, és mindenhová magával vitte a számára fontos adathordozókat.

A hatóságok arra is szeretnének választ kapni a roncsokból, hogy valóban emberi mulasztások vezettek-e a katasztrófához, ahogyan azt kezdetben feltételezték, vagy más tényezők is közrejátszhattak. A hajó kiemelését követően törvényszéki vizsgálat dönti majd el, hogy például egy vízzáró nyílás nyitva maradt-e, vagy a hajótest kiemelése szakszerűen történt-e.

A roncs 50 méteres mélységben fekszik Porticello kikötőjénél, amelyet az olasz hatóságok őriznek. A szakértők rendkívül bonyolult mentési műveletre számítanak.

A szicíliai kikötői hatóságok 650 méteres kizárási zónát rendeltek el a roncs körül, megtiltva bármilyen hajózást, horgonyzást, búvárkodást, úszást vagy halászatot, amíg a valószínűleg hetekig elhúzódó mentés tart. A nyílt tengeren az Hebo Lift 10 – Európa egyik legnagyobb úszódaruja – 83 méteres karjával fogja kiemelni a hajót a tenger fenekéről.

A mentés költségeit a biztosítók mintegy 30 millió dollárra becsülik, amelyet a Bayesian biztosítói állnak majd.

Kapcsolódó írásaink