Krónika

Lehetetlen, mégis létezik

A Penrose-háromszög lenyűgöző története

Létezik egy geometriai alakzat, amely egyszerre tűnik tökéletesnek és teljesen lehetetlennek. A Penrose-háromszög nem csupán egy optikai illúzió – szimbólum, tudományos rejtvény, művészi inspiráció és filozófiai kérdés egyetlen formába zárva. De ki volt az, aki megalkotta? Miért ejti rabul a tudósokat és a művészeket máig? És mit üzen számunkra ez a furcsa háromszög a modern világban?

Lehetetlen, mégis létezik
Kvantumfizika, fogalmi illusztráció. A szubatomi részecskéket fedő Penrose-háromszög
Fotó: Science Photo Library via AFP/Science Photo Library/VSC/Victor de Schwanberg

Van valami egészen varázslatos abban, amikor az emberi elme olyat alkot, amit a természet törvényei szerint lehetetlen volna megépíteni. A Penrose-háromszög pontosan ilyen csoda: egy egyszerűnek tűnő, de valójában fizikailag megvalósíthatatlan forma, amely már évtizedek óta izgatja a matematikusokat, művészeket és filozófusokat egyaránt.

Ha van valaki, aki egyszerre testesíti meg a matematikai eleganciát, a filozófiai mélységet és a művészi érzékenységet, akkor az Sir Roger Penrose. Nem csoda, hogy ő volt az, aki egykor először lerajzolta a lehetetlen háromszöget – mert ő maga is mindig a lehetetlent kutatta. Milyen életút vezetett odáig, hogy a világ egyik legkiválóbb elméleti fizikusaként egy kétdimenziós optikai illúzióval írta be magát a kultúrtörténetbe?

Roger Penrose 1931-ben született Colchesterben, Angliában. Olyan családba született, ahol az elmélyült gondolkodás, a kreativitás és a tudomány szeretete szó szerint a levegőben volt. Édesapja, Lionel Penrose pszichiáter és genetikus volt, akit humanista szemlélete és társadalmi érzékenysége miatt is tiszteltek. Testvérei között találunk sakkmestert (Jonathan Penrose), zeneszerzőt (Oliver Penrose) és elismert művészt is. Ez a szellemi pezsgés már gyerekként elültette Rogerben a gondolatok iránti kíváncsiságot, a határátlépések iránti fogékonyságot. Nem volt „szokványos” tudósalkat: inkább amolyan magának való álmodozó, aki órákig képes volt rajzolgatni, geometriai mintázatokkal játszani és firkálni a világot, ahogy ő látta – vagy épp képzelte. Penrose eredetileg matematikusnak tanult a University College Londonban, majd doktori tanulmányait Cambridge-ben folytatta. Korán érdeklődni kezdett a téridő szerkezete, a gravitáció és az elméleti fizika mélyebb rétegei iránt – ám mindig egy lépéssel mások előtt járt. Míg sok fizikus a „kemény” számításokat választotta, Penrose a filozófiai kérdéseket sem hagyta ki: mi az idő? Mitől valóságos a valóság? Hogyan jön létre a tudat?

A lehetetlen formák, például a Penrose-háromszög, számára többet jelentettek egyszerű rajzoknál. Ezek az alakzatok szimbólumai voltak annak, hogy az észlelés, a gondolkodás és a matematika milyen különös, gyakran egymással ütköző rendszereken alapul. Ahogy ő maga is mondta: „A háromszög egyszerre hibás és tökéletes. Mint az emberi gondolkodás.”

Penrose tehát sosem félt absztrakt dolgokkal foglalkozni – mert hitte, hogy a valóság nemcsak az, amit érzékelünk, hanem az is, amit el tudunk képzelni. A Penrose-háromszög után megalkotta a híres Penrose-csempézést, egy kváziperiodikus mintát, amely nem ismétlődik, mégis végtelenül folytatható. Később ez az ötlet kvázikristályok felfedezésében is segített, vagyis még a fizikai valóság is utolérte a lehetetlent.

Az egyik legnagyobb dobása a fekete lyukak matematikai leírása volt: ő bizonyította elsőként, hogy az Einstein-egyenletek alapján elkerülhetetlen a fekete lyukak kialakulása, ha bizonyos feltételek fennállnak. Ez a felfedezés 2020-ban Nobel-díjat ért. Sir Roger Penrose mindig is összekötötte a tudományt a művészettel. Tisztelője volt M. C. Eschernek, és többször nyilatkozta, hogy a szépség, a szimmetria és a forma ugyanúgy motiválja a munkáját, mint az igazságkeresés. Nemcsak számolt, hanem látott is: térben, időben, fogalmakban és paradoxonokban. Penrose személyisége nyitott volt a rejtélyekre, nem elégítette ki a bevett válasz. Nem félt attól, ha valami nem volt bizonyítható azonnal. Vonzották az olyan kérdések, amelyek kimozdítanak a komfortzónából. És vallotta: „A képzelet legalább olyan fontos, mint a logika.”

A lehetetlen háromszög nála nemcsak játék volt, hanem eszköz arra, hogy megmutassa: a világ nem csak olyan, amilyennek látszik.

A lehetetlen háromszöget ugyan Penrose nevéhez kötjük, de a történet nem ilyen egyszerű. Penrose-t ugyanis egy svéd művész, Oscar Reutersvärd inspirálta, aki 1934-ben már lerajzolt egy hasonló lehetetlen formát – őt ma gyakran a lehetetlen tárgyak „keresztapjaként” is emlegetik. Viszont Penrose volt az, aki a háromszöget matematikai-pszichológiai és filozófiai kontextusba helyezte, és 1958-ban apjával, Lionel Penrose-zal közösen publikálta azt egy tudományos cikkben. Ők nevezték el „lehetetlen háromszögnek” vagy „a lehetetlen objektum legszebb példájának”. A Penrose-háromszög lényege, hogy látszólag egy szabályos háromszöget alkotó tárgy, amelynek mindhárom oldala derékszögben csatlakozik a másikhoz – ez azonban geometriailag lehetetlen a háromdimenziós térben. Ha valaki megpróbálná megépíteni, hamar rájönne, hogy a forma csak egy nézőpont-illúzióból ered. A háromszög csupán kétdimenziós ábrázolásban létezik – a valóságban ilyen test nem jöhet létre.

III. Károly brit király a vendégekkel, köztük Roger Penrose professzorral beszélget a Érdemrend tagjainak tartott ebéden a londoni Buckingham-palotában 2022. november 24-én. Az Érdemrendet VII. Edward király 1902-ben alapította, és a Szuverén különleges kitüntető jele a tudománynak és a tanulásnak más művészetnek, tanulásnak tartott egyéneknek. mint például a közszolgálat.
III. Károly brit király a vendégekkel, köztük Sir Roger Penrose professzorral beszélget az Érdemrend tagjainak tartott ebéden a londoni Buckingham-palotában 2022. november 24-én
Fotó: AFP/Pool/Aaron Chown

Ez a paradoxon rendkívül izgalmas kérdéseket vet fel az észlelésről, a valóságról, a látás és az agy működéséről. Mit érzékelünk valósnak? Milyen gyorsan „ver át” bennünket az agyunk? És mennyire bízhatunk abban, amit látunk? A Penrose-háromszög igazi kulturális áttörését akkor érte el, amikor M. C. Escher, a holland grafikusművész meglátta a Penrose-cikket, és művészi motívummá emelte a lehetetlen geometriát. Escher képei – mint például a híres Waterfall (Vízesés) – a Penrose-formára épülnek, ahol a víz örökké folyik felfelé és lefelé, megszegve a gravitáció törvényeit. Az ő művészetében a Penrose-háromszög az örökkévalóság, az ellentmondás és az érzéki csalódás szimbólumává vált.

A Penrose-háromszög napjainkban már több mint egy matematikai kuriózum. Jelképpé vált – és mint minden igazi jelkép, többféle olvasata is van. A háromszög emlékeztet arra, hogy amit látunk, az nem mindig az igazság. A világ nem mindig az, aminek látszik. Az elme képes olyat elképzelni, amilyet a fizikai világ nem tud követni. A háromszög a képzelet diadala a realitás felett. Sok designer és márka használja logóként, mert tökéletes szimmetriája ellenére hibás – és ez teszi lenyűgözővé. A digitális korban, ahol a valóság és a virtuális világ összeolvad, a Penrose-háromszög a fake news, a deepfake videók és az algoritmikus manipuláció vizuális metaforájává is válhat.

A Penrose-háromszög azt üzeni: nem baj, ha valami látszólag lehetetlen. Épp az ilyen dolgok inspirálnak bennünket gondolkodásra, álmodozásra, felfedezésre. És ki tudja – lehet, hogy amit ma még lehetetlennek tartunk, holnapra már megvalósítható lesz. Mert az emberi elme, ha egyszer belekapaszkodik egy ötletbe, nem nyugszik, amíg ki nem bontja azt. Pont úgy, mint Penrose a lehetetlen háromszög szögeit.

Sir Roger Penrose ma már 90. éve felett jár, de gondolatai ugyanolyan frissek, mint amikor először megrajzolta a lehetetlen háromszöget. Munkássága arra emlékeztet, hogy a tudomány nem csupán bizonyítás, hanem kíváncsiság, és néha a legegyszerűbb rajz – egy kis lehetetlen háromszög – vezet a legnagyobb felismerésekhez.

Kapcsolódó írásaink