Krónika
Csupán minden hatodik felnőtt aktív adományozó

Karácsony előtt általában nagyobb figyelmet kap szolidaritás, az elesettek, a szegények támogatása. A Mikulásgyár és az IDEA Intézet november 29-e és december 6-a között végzett országos reprezentatív, kérdőíves vizsgálata ezzel kapcsolatban arra keresett választ, hogy mennyire gyakori az adakozás, az adományozás a felnőtt népesség tagjainak körében, milyen mértékű jelenleg Magyarországon a társadalmi szolidaritás, és hova adakozunk legszívesebben.
Összességében az mondható, hogy a felnőtt népesség kicsivel több mint felével előfordult, hogy hajléktalannak, vagy kéregetőnek adott valamilyen támogatást, rászorulókkal foglalkozó civil szervezeteket támogatott anyagilag, jótékonysági akciókban vett részt, vagy tárgyi támogatásokkal, pénzügyileg segített rászorulókkal foglalkozó civil szervezeteket. Ezt a támogatói tömeget azonban erősen árnyalja, hogy a többség saját magára egyáltalán
nem tartotta jellemzőnek ezeket a támogatási formákat.
A rendszeresen jótékonykodók jóval kevesebben vannak a magyar társadalomban. Összességében csupán a felnőttek 18 százalékáról mondható el, hogy rendszeres időközönként szokott jótékonykodni. A felnőtt népesség kevesebb mint egyötöde adakozott, bevallása szerint, rendszeresen hajléktalanoknak és utcai kéregetőknek az elmúlt egy évben, ennél egy kicsit többekre, de még mindig kevesebb, mint a társadalom ötödére jellemző. hogy pénzt, vagy egyéb eszközöket adományoz rászorulókkal foglalkozó civil szervezeteknek, vagy részt vesz más rászorulókat segítő, jótékonysági akciókban. Ezen túl a felnőttek bő egytizede támogatott az utóbbi 12 hónapban közösségi médiában szerveződő, civil gyűjtési akciókat, vagy végzett önkéntes, társadalmi munkát civil
szervezeteknek. A felnőtt népességre jellemző társadalmi szolidaritás mértékének átfogó értelmezéséhez hozzátartozik, hogy 2024-ben majdnem 1.8 millió hazai adózó ajánlotta fel személyi jövedelemadójának 1 százalékát valamelyik hazai, civil szervezetnek (Forrás: Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány).
Ami a támogatások, támogatott társadalmi csoportok fontossági sorrendjét illeti, legtöbben az éhező, nélkülöző gyermekek segítését tartják leginkább szükségesnek (57%). Ezen túl a felnőttek több, mint egyharmada a tartós egészségügyi problémákkal küzdőket, valamint a mélyszegénységben élőket támogatná (37 és 35 százalék), 30 százalék pedig a nevelőotthonokban élő gyermeket segítését is kiemelten fontosnak tartja. A válaszok alapján az mondható, hogy a többség (57-57 százalék) a határon túli magyarok és a hazai etnikai kisebbségek támogatását tartja legkevésbé fontosnak.
A vizsgálat adatai azt mutatják, hogy az először 19 évvel ezelőtt megrendezésre került Mikulásgyár kezdeményezés ismertsége a karitatív szervezetek között rendkívül magas (87%), megközelíti a legismertebb civil szervezeteket. A Magyar Vöröskeresztről (94%) és a Máltai Szeretetszolgálatról (93%) szinte mindenki hallott már, a Baptista Szeretetszolgálatról is a felnőtt népesség majdnem kilenctizede (89%). A Vöröskeresztet (40%) és a Máltai Szeretetszolgálatot (35%) támogatták a legtöbben valaha, míg a Mikulásgyáron keresztült a felnőtt népesség negyede (26%) adakozott már élete során, többen, mint amennyien a Katolikus Karitasz (19%), vagy a Baptista Szeretetszolgálaton keresztül (16%). A felnőtt népesség döntő többsége kifejezetten hasznosnak tartja a karitatív szervezetek tevékenységét, a Magyar Vöröskereszt és a Máltai Szeretetszolgálat (76-76%) mellett a Mikulásgyár megítélése a leginkább kedvező (73%).
A válaszok alapján úgy tűnik a magyarországi karitatív szervezetek a közeljövőben nagyjából hasonló adakozási kedvre számíthatnak a magyar felnőttek részéről. A népesség 15 százaléka gondolta azt december elején, hogy a közeljövőben biztosan fog támogatni karitatív szervezeteket anyagi, vagy pedig tárgyi adományok formájában, - igaz további 30 százalékuk is inkább azt valószínűsítette, hogy fog ilyen módon jótékonykodni a közeljövőben. A támogatást tervezők egy-egyharmada a Magyar Vöröskereszten, vagy a Máltai Szeretetszolgálaton keresztül tervezett jótékonykodni. A harmadik legnépszerűbb karitatív szervezet ebből a szempontból a Mikulásgyár volt december elején, amellyel a karitatív szervezetek támogatását biztosan tervezők több mint egynegyede (29%) tervezett együttműködni a közeljövőben.