Krónika
Hat tipp a netes csalók kikosarazására
Az internetes bűnözők negyedévente hárommilliárd forintot csalnak ki a gyanútlan emberektől

1. Utánvétes fizetés
Ne adjuk meg közvetlenül a bankkártyánk adatait. Ha van rá mód, válasszunk biztonságos platformot, amelynél digitalizálható a kártya (Apple Pay, Google Pay, Simple Pay, Paypal), vagy fizessünk az átvételkor.
2. A csaló webáruházak kiszúrása
Ha nem a márka hivatalos oldala az, csak hasonlít rá, akkor jó eséllyel azért regisztrálták, hogy megtévesszenek minket. Ha a szerződési feltételekben nincs benne rendesen a cég neve, a cég székhelyén a Google Maps szerint nincs is ott a bolt vagy raktár, esetleg nincs címük, telefonszámuk, akkor ne vásároljunk náluk semmit.
3. A futárcég ellenőrzése
Ha további adatokat kell megadni a csomag érkezéséig vagy vámot kell fizetni, akkor érdemes felhívni a futárcéget.
4. Gyanús, ha a bank nevében felhívnak
Egyre gyakoribb, hogy a csalók banki ügyintézőnek adják ki magukat. Általában azt hazudják, hogy veszélyben van az ügyfél számlája, és azonnal intézkednie kell. A bankok azonban sosem sürgetik ilyen ürüggyel az ügyfeleket.
5. Üzenet kérése a tranzakciókról
Sok banknál van lehetőség arra, hogy minden tranzakcióról adat alapú push üzenetben értesítsen, amit az okostelefonunkra ugyanúgy megkapunk, mint egy sms-t. Gyanús esetben így azonnal le tudjuk tiltani a kártyánkat vagy jelezni tudjuk a banknak, hogy mi történt.
6. Kattintás kerülése
A figyelemfelkeltő, kattintásra csábító linkekre, mint például: „baleset történt, szerintem ismered az áldozatot”, „azt gondolom, te szerepelsz ebben a videóban”, soha ne kattintsunk rá!