Krónika

Pár év, és a tömegközlekedést teljesen átírhatja a mesterséges intelligencia

Van, ahol már üzemel az új technológia

2023 decemberében a 71-628-02 típusú csúcstechnológiás villamoskocsik megérkeztek Szentpétervárra és Lipcsébe. A villamosok legújabb generációjának gyártója az Uszt-Katavszkij kocsigyár, amely a Roszkozmosz állami vállalat része – írta a pravda.ru.

Pár év, és a tömegközlekedést teljesen átírhatja a mesterséges intelligencia
Egy 71-628 típusú villamos Oroszországban, a 71-628-02 elődje
Fotó: Wikipedia/Donland.ru

Az új kocsik jellemzői javultak a korábbi modellekhez képest. A továbbfejlesztett villamosok máris pozitív visszajelzéseket kaptak az utasoktól.

Az új technológiáknak, köztük az energiatakarékos motoroknak köszönhetően a Roszkozmosz villamosai gyorsabban és zökkenőmentesebben közlekednek, mint elődeik. A modern járművek másik fontos bónusza a megbízhatóságuk, és a hosszú távú üzemeltetés lehetősége: legalább 30 évig futhatnak.

Az új villamosok körülbelül 16 méter hosszúak és 2,5 méter szélesek, a lehető legalacsonyabb padlóval rendelkeznek, és akár 115 személyt is képesek befogadni, köztük 40 ülő utast. A kocsik belsejét az utasok maximális kényelmének és biztonságának megfelelően alakították ki. Az utasok kényelmét csúcstechnológiás fűtési és szellőztetőrendszerek, elektronikus képernyők és mobiltelefon-töltő aljazatok biztosítják. A vezetőfülkében külön klímaberendezés található.

A „space" villamosok méltán érdemelték ki a digitális villamosok nevet. A kocsik fedélzeti navigációs és kommunikációs berendezései között szerepelnek a videófelügyeleti és videóregisztrációs technológiák, valamint a járművezető állapotát nyomon követő rendszer. Egy speciális közlekedési információs rendszer tájékoztatja az utasokat az útvonalról, az útközbeni megállókról és az érkezés várható idejéről.

A 71-628-02-es modell kiemelkedő jellemzője a körkörös látórendszer, amelynek köszönhetően a vezető könnyedén megfigyelhet mindent, ami a villamos körül történik. Ez a technológia különösen fontos a szűk utcákon való közlekedés során, ahol folyamatosan szemmel kell tartani a gyalogosokat.

Az új villamoskocsik egy mesterséges intelligencián alapuló, pilóta nélküli vezérlőrendszerrel, a Cognitive Tram Pilottal is büszkélkedhetnek, amely az aktív biztonságért és a járművezető támogatásáért felel.

Ha például a villamos előtt hirtelen akadály jelenik meg a síneken, a rendszer önállóan felismeri az akadályt, és megállítja a járművet, megakadályozva az ütközést.

Érdemes megjegyezni, hogy Szentpétervár élen jár a mesterségesintelligencia-technológiáknak a tömegközlekedésben való alkalmazásában.

„Oroszországban elsőként vezettük be a mesterségesintelligencia-technológiákat pontosan a kötöttpályás közlekedésben. Most már több mint 100 intelligens villamos közlekedik a város vonalain" – jegyezte meg Alekszandr Beglov, a város kormányzója a Telegram-csatornáján.

Az üzem 28 járművet szállított Lipecbe és 14-et Szentpétervárra. Érdemes megjegyezni, hogy a továbbfejlesztett villamosok a tervezettnél hamarabb érkeztek meg az északi fővárosba: a fejlesztőket a magas technológia és a szigorú minőségellenőrzés segítette a munka minden szakaszában.

„Örülünk, hogy tapasztalatunk, professzionalizmusunk és a gyártáshoz való innovatív hozzáállásunk lehetővé tette, hogy a projektet sikeresen, a tervezett határidő előtt befejezzük" – hangsúlyozta Roman Novikov, az Uszt-Katavszkij kocsigyár vezérigazgatója.

Kapcsolódó írásaink