Krónika

A digitális tinta felfedezése

Az internetes biztonság záloga, az elektronikus aláírás térhódítása Magyarországon

Képzeljük el, hogy dokumentumokat, szerződéseket írunk alá papír, toll és a hagyományos irodák rideg hangulata nélkül. Fedezzük fel azokat a kézzel fogható előnyöket, amelyekkel ez az új digitális forradalom jár a biztonságtól az idő megtakarításán át egészen a környezetünk védelméig. Valójában részünkről ez nem csak egy szerződés aláírása, hanem egy új életstílus is.

A digitális tinta felfedezése
Képünk illusztráció
Fotó: Michael Matthey / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Búcsúzzunk el a szerződések aláírásának megszokott formáitól.

Már megint egy pixeles forradalmi őrültség – gondolják sokan, de az igazság az, hogy már 14 éves kortól egészen a legidősebb korosztályig megkerülhetetlen részévé válik mindennapjaink rutinjának a digitális aláírás használata.

2024 februárjától életbe lép az a jogszabály, amely kötelezővé teszi az elektronikus aláírás használatát ingatlanügyekben. Az új ingatlan-nyilvántartási törvény és annak végrehajtási rendelete szabályozza az adásvételi szerződések érvényes formáját. A vevő tulajdonjog-bejegyzési engedélyét egy arra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, amelyet elektronikus aláírással kell hitelesíteni.

De mi is pontosan a digitális aláírás, és hogyan működik?

Az e-aláírás olyan technológia, amely lehetővé teszi, hogy elektronikusan hitelesített dokumentumokat és üzeneteket küldjünk és fogadjunk. Ez az új eljárás olyan matematikai algoritmusokat használ, amelyek egyedülálló módon azonosítja az adott dokumentumot vagy üzenetet.

Az e-aláírás alapja a titkosítás. Az üzenet vagy dokumentum tartalmát olyan módon alakítják át, hogy csak az eredeti aláíró férhet hozzá. Ez a folyamat a biztonságos adatátvitel kulcsfontosságú eleme. Az e-aláírás működése alapvetően egyszerű, de hatékony. Az e-aláírás használatakor az aláírónak egy olyan digitális kulcsot kell előállítania, amely egyedülállóan azonosítja őt. Ezt a kulcsot nevezik „privát kulcsnak,” és szigorúan titokban kell tartani.

Amikor az ügyfélnek elektronikus dokumentumot vagy üzenetet kell aláírnia, a privát kódját használja a tartalom digitális aláírásához. Ezt az aláírást csak a hozzáférhető publikus kulcs segítségével lehet ellenőrizni. Az e-aláírásnak számos előnye van, amelyek miatt ma már nem lehet nélkülözni. Az e-aláírások biztonságosan azonosítják a dokumentumok eredetét és valódiságát, megakadályozva azok hamisítását. Az elektronikus aláírás lehetővé teszi a gyors és kényelmes távoli tranzakciókat és megállapodásokat, segítik az üzleti dokumentumok és szerződések hatékony kezelését és aláírását. Az állami intézmények is egyre gyakrabban használják a hivatalos dokumentumok hitelesítésére.

A digitális aláírás hitelesítő szolgáltatójának kiválasztása során fontos szempontokat kell figyelembe venni. A biztonsági szabványoknak megfelelő szolgáltatást kell választanunk, amely könnyen használható és integrálható. Figyelemmel kell lennünk arra is, hogy az e-aláírások jogi elismerése különböző országokban eltérő lehet. Fontos, hogy tisztában legyünk a helyi jogszabályokkal.

Az e-aláírások szerepe és jelentősége tovább növekedhet a digitális világ fejlődésével. Csakhogy amíg a magyar lakosság körülbelül 90 százaléka rendelkezik e-személyi igazolvánnyal, addig az e-aláírás funkció használatához szükséges tanúsítvány mindössze 80 ezer e-személyi igazolványhoz tartozik. Ebből a statisztikai adatból megállapítható, hogy az állampolgárok még nem készültek fel erre a változásra. Felértékelődhet az okiratszerkesztő ügyvédek, közjegyzők szerepe az ügyletkötések során. Tájékoztatással, technikai segítségnyújtással segíthetik ügyfeleiket, azonban az elektronikus aláírásról, illetve Ügyfélkapu-hozzáférésről az ügyfélnek kell gondoskodnia. Ennek hiányában az adásvételi ügylet meghiúsulhat.

Az elkövetkező években a jogalkotók gyorsuló ütemben vezetik be az e-személyi chip- és operációs rendszerének és alkalmazásának megújítását, az e-aláírás és a közösségi közlekedési funkció továbbfejlesztését, illetve a mobiltelefonok kártyaolvasóként történő használatának kifejlesztését. A lejáró, régi típusú igazolványok helyett automatikusan e-személyit állít ki a Belügyminisztérium. Ugyanakkor lehetőség nyílik az ujjlenyomat és az okmányok elektronikus aláírásának választására is.

Az új típusú kártyát, elvesztése esetén, gyorsan és egyszerűen lehet pótolni. Az igazolványnak van egy biztonsági másolata a központi adatbázisban, ami alapján megtörténik az új kiállítása. Mint egy bankkártya esetében a régi, elveszett darabot letiltják a rendszerben, az újat pedig postán kapja meg tulajdonosa.

Az e-aláírások használatának megértéséhez számos online forrás és oktatóanyag elérhető, amelyek segítenek az alapvető fogalmak és gyakorlatok elsajátításában.

Az elektronikus eljárások olyan mélyen gyökereznek mindennapi életünkben, hogy szinte észrevétlenül váltak szerves részévé. E folyamatok mögött rejlő alapokat érdemes megismerni, hogy jobban megérthessük, hogyan formálják át mindennapi tevékenységeinket és munkánkat.

Kapcsolódó írásaink