Krónika
Észak-Korea immár 49 éve tartozik Svédországnak ezer darab Volvo 144-es árával
Az eltelt csaknem öt évtized során a tartozás összege a kamatok miatt körülbelül 330 millió dollárra (mintegy 117 milliárd forint) emelkedett

Az NDTV cikkéből kiderül, miszerint Észak-Korea immár 49 éve tartozik Svédországnak: Phenjan 1974-ben 1000 darab Volvo 144-esre és egyéb gépészeti berendezésre adott le megrendelést 73 millió dollár (mintegy 26 milliárd forint) értékben, amit a svéd vállalatok teljesítettek is, ám Észak-Korea sosem fizetett.
Az eltelt csaknem öt évtized során a tartozás összege a kamatok miatt körülbelül 330 millió dollárra (mintegy 117 milliárd forint) emelkedett, Stockholm pedig azóta is szeretné megkapni a pénzét, ezért minden évben emlékezteti Phenjant a tartozásra. Eddig azonban semmi hír arról, hogy mikor tervezik rendezni a számlát.
A Newsweek szerint Észak-Korea azért kezdett a nyugati fejlett, iparosodott országokból származó járműveket és egyéb berendezéseket importálni, hogy bővítse a külföldi tőkéhez és technológiához való hozzáférését. Egyúttal a hitelezőinek azt ígérte, hogy jövőbeli termeléssel vagy bányászati termékekkel fizeti majd meg a tartozást, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ebből semmi sem igaz.
Az évek során többször is megjelent az interneten a Volvo gépkocsikkal kapcsolatos tartozás története, mellékelve az említett gépkocsik képeit, s évről évre egyre többen furcsállják, hogy a dolog azóta is lezáratlan. A svéd nagykövetség egy 2016-ban közzétett tweetben például azt írta, hogy a kocsikat akkor taxiként üzemeltették Cshongdzsinban.
Az NPR riportja szerint Phenjan azóta is használja ezeket az autókat, bár legtöbbször különleges célokra. Például amikor Urban Lehner amerikai újságíró 1989-ben az országba látogatott, kéthetes ott-tartózkodása során egy Volvo 144-essel fuvarozták. Elmondása szerint más újságírók is ezen járművekkel utaztak, az utakon pedig szinte alig volt valaki.