Krónika

Kéz a zsebben, szemünk a kasszán

Az óvatlan vásárlók kalandjai a fogyasztóvédelem világában

Az utóbbi években szinte nem telt egy nap, hogy ne figyelmeztetett volna minket, átlag fogyasztókat, vásárlókat a rendőrség, az ügyészség vagy valamilyen fogyasztóvédelmi hatóság, hogy vigyázzunk, mert megint valamilyen fondorlatos módon át akarnak minket verni akár az offline vagy akár az online térben. Manapság már nemcsak a boltban, de a számítógépünkön, a laptopunkon, tabletünkön, vagy a telefonunkon is vásárolhatunk. A mai világban már digitalizáltan kötjük meg a szerződéseink nagy részét.

Kéz a zsebben, szemünk a kasszán
Képünk illusztráció
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP/Markus Scholz

Ahogyan a világ gyorsuló tempóval fejlődik, és az innováció forradalmasítja a mindennapjainkat, egyre égetőbbé válik a fogyasztóvédelem kérdése. A kihívások napról napra nőnek, és egyre komplexebbé válnak. Ma már nem csak a bonyolult szerződések, átverések vagy minőségi problémák okoznak fejtörést a fogyasztóvédelmi szakértőknek, hanem a digitális kor elképesztő fejlesztései is. Ebben a világban bizony meg kell védeni az óvatlan, figyelmetlen, vagy éppen türelmetlen vásárlót az átverésektől.

Az internet átalakította a vásárlási szokásainkat. Ma már gyorsan, kényelmesen és a világ bármely részéről rendelhető. Az online vásárlás azonban nem csak hozott az életünkbe, hanem újabb veszélyeket is. Az interneten keresztül könnyebb az átveréseknek és a hamisítványoknak teret adni. A fogyasztókat megkísértik a csillogó ajánlatok és a kifogástalanul kinéző weboldalak. Hogyan ismerhetné fel egy egyszerű vásárló, hogy egy webáruház megbízható, vagy csak egy átverés része?

A jogszabályok eddig inkább az egészségünk, testi épségünk védelmét tartotta szem előtt. A digitális korszakban az adatvédelem is kritikus szerepet játszik. A fogyasztók rengeteg személyes információt adnak meg online vásárlásaik során. Azonban milyen garanciáink vannak arra, hogy ezek az adatok biztonságban vannak? Az adatlopások és a személyes adatok visszaélése mindennapos veszélyek. A fogyasztókat meg kell védeni az online adatszivárgásoktól és a visszaélésektől. Manapság már védeni kell szellemi, mentális épségünket is, és hogy ne váljunk függővé!

Ha valamelyik tetszetős weboldal megnyílik a képernyőnkön, már fel is iratkozunk, minden adatunkat önként megadva. Nyilván akkor jelenik meg az általunk már többször megnézett termék mellett az a bizonyos visszaszámláló óra. Vedd meg most! Ha nem teszed, akkor lemaradsz róla! – üzeni nekünk a megtévesztő marketingtrükk.

A mesterséges intelligencia (MI) robbanásszerű lehetőségeket hozott a fogyasztók számára, valamint új kihívásokat is teremtett. Az MI segítségével a vállalatok személyre szabott ajánlatokat kínálhatnak, de ezzel párhuzamosan a fogyasztókat is jobban megfigyelhetik. Az MI lehetővé teszi az árak dinamikus megváltoztatását és a fogyasztók manipulálását. Hogyan védekezhet egy vásárló az MI által generált marketingtrükkökkel szemben?

Megszoktuk (és el is várjuk), hogy az állam majd kialakítja azt a jogi környezetet, ami majd megvéd minket, vagy hatékonyan érvényesíti a fogyasztói igényeinket. Az új technológiai kihívásokra való reagálás szükségszerűen lépést kell tartson a változással. Azonban a jogalkotás és a szabályozás gyakran lemarad a technológia fejlődés tempójától. A jogi keretek és a fogyasztóvédelmi szabályoknak is meg kellene felelniük az új kihívásoknak. Az igazságügyi rendszernek és a hatóságoknak is fel kell készülniük az új típusú csalások és visszaélések kezelésére.

Az Európai Unió szintjén már felismerték az új kihívásokra való reagálás szükségességét. A szabályok megsértésének ellenőrzésére is egyre több intézményt hoznak létre.

Amíg a jogalkotás, és jogalkalmazás nem hozza be a hátrányát a gyorsuló világ vásárlási szokásaival szemben, a legfontosabb üzenetünk az lehet, hogy mindig legyünk résen, legyünk körültekintőek, és tegyünk fel kérdéseket!

Figyeljünk oda az árcímkék mögött rejtőző titkos költségekre, mert gyorsan odaérhetünk a pénzügyi gödör aljára. Ismerjük meg a „díjmentes” szállítás és az árkalkulátorok árnyoldalait, és használjuk az árfigyelő oldalakat. Vigyázzunk, hogy ne essünk áldozatul az élelmiszer-marketing mesterfogásainak, és olvassuk el az összetételt tartalmazó táblázatokat! Így megtudhatjuk, hogy a csodásan hangzó „kókuszolaj kivonat” valójában csak egyszerű kukoricakeményítő. Ne feledjük, hogy az online vásárlásnál a ruhák mérete vagy színe néha közel sem olyan, mint a valóságban. Soha ne feledjük a legjobb smink a mosoly, még különböző a filterek, és photoshop világában is! „Két termék áráért egyet kap!”, „50 százalék kedvezmény csak ma!”, üvöltik az arcunkba a reklámok. Ezek az akciók olyanok, mint azok a varázslók, akik egyszer csak eltűnnek, nem mellesleg a pénzükkel együtt. Az apróbetűs részek is észrevétlenül csúsznak be a mindennapjainkba, akár egy elfelejtett kis zokni a mosógépben. Szerződéseket írunk alá anélkül, hogy alaposan elolvasnánk őket, és sokszor csak utólag kapunk észbe, hogy milyen veszélyes területre léptünk. Ne habozzunk kérdezni és szembesülni azokkal a részletekkel, amiket egy-egy szerződés rejteget!

A fogyasztóvédelem hagyományos szerepe tehát kibővült, a digitális kor és az MI kihívásaival is meg kell birkóznia. A védelem nem csak azokat az embereket érinti, akik értik a technológia bonyolultságát, hanem azokat, akik csak egyszerű vásárlók szeretnének lenni. Az átlagos vásárlókat is meg kell védeni az átverésektől, az adatlopásoktól és a manipulációtól. A jogalkotóknak, a fogyasztóvédelmi szakértőknek, és a fogyasztói civilcsoportoknak közösen kell dolgozniuk, hogy a vásárlók jogai és biztonsága mindenekfelett álljon. Csak így lehetünk biztosak abban, hogy a fogyasztók valóban védettek a digitális kor kihívásaival szemben, és mindenki nyugodtan vásárolhat, még akkor is, ha intelligens technológia is áll mögötte.

Kapcsolódó írásaink