Krónika

Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?

Az OnlyFans eredendően nem erotikus tartalmak megosztására létrehozott felület, a hazai sajtóban mégis szinte kizárólag erről az oldaláról ismerhetjük. miként alakult ez így?

Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Hogyan válhatott a kezdeti időkben a közönséget a művésszel, előadóval, jógatanárral és szakáccsal összekapcsoló felület mostanra a pornográf és erotikus tartalmakat megosztók aranybányájává? A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a híreket vette alapul, és tartalomelemzés segítségével igyekezett feltárni, hogy miként definiálja a magyar online sajtó az OnlyFanst, és milyen életérzést társít hozzá. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszú távú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.

Az OnlyFans egy 2016-ban indult kezdeményezés, amely elsősorban egy olyan közösségi felületet igyekezett biztosítani az előadók, művészek számára, ahol a tartalmaikat – előfizetés ellenében – közvetlenül megoszthatták a rajongóikkal. Kezdetektől feltölthettek meztelen és pornográf tartalmakat is, amelyek a legtöbb közösségi felületen szigorú szabályozás, de akár teljes tiltás alá tartoznak. A nagy fordulat – a közösségi platformból szexoldallá való átlényegülés – a koronavírus-járvány és a vele együtt járó kijárási korlátozás idejére tehető, amelynek következményeként számos erotikus munkás – kényszerűségből – az online felületre helyezte át a tevékenységét.

Az OnlyFans napjainkban már több mint 190 milliós közösséggel büszkélkedhet. 2,1 millióan közülük tartalomgyártónak minősülnek, amely a felhasználók 1,1 százalékát teszi ki. A Gemius–EDME online világot felölelő közönségmérése szerint havonta 255 ezer magyar felhasználó látogatja az OnlyFanst. A külföldi OnlyFans-tartalomgyártókkal kapcsolatos hírek és események már régóta ismertek a hazai médiakínálatból, azonban a magyar sztárok körében 2023 elejétől érzékelhető a platform gyors sikere, és erre az időszakra tehető a címlapsztorivá válása is. A Neticle Media Intelligence a közösségi média publikus felületeiről és a magyar weboldalakról – köztük több ezer hírportálról – összegyűjti és kereshetővé teszi a szöveges tartalmakat. Adatai szerint 2023. január 1. és március 31. között 677 olyan cikk született itthon, amelynek szövegében szerepelt az OnlyFans szó.

A tudósítások többségében az OnlyFans központi témának számított (77,4 százalék). Mindössze 154 esetben (minden ötödik hírnél) jelent meg korhatáros tartalomra figyelmeztető felirat (azaz csak a 18 év feletti életkor megerősítése esetén lehet elolvasni a cikket). Csaknem harminc (26) hírportálon találkozhattunk korhatári jelzéssel, azonban konzekvensen egyik portál sem alkalmazta a figyelmeztetést. A 18-as megkülönböztető jelzést alkalmazó írások 76,6 százaléka jelenített meg szexuális töltetű képet illusztrációként.

A LEGTÖBB CIKKET KÖZLŐ HÍRPORTÁLOK ÉS A KORHATÁRRA VONATKOZÓ FIGYELMEZTETÉSEK ELŐFORDULÁSA

A cikkek fókuszában legtöbbször az erotikus munkából befolyó anyagi haszonszerzés állt, amely csak és kizárólag pozitívumként jelent meg. A másik leggyakrabban előforduló téma a szex volt, amely a megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, illetve az alany foglalkozásáról referált. Majdnem ötszáz esetben (460) említettek magyar tartalomgyártót a hírközlők, amely 23 különböző személyt takart – vagyis egy szereplő átlagosan húsz alkalommal jelent meg a vizsgált időszakban a hírekben. Leginkább Molnár Anikónak segítették elő az online marketingjét a hírportálok, aki 271 írás központi figurájává vált, vagyis minden harmadik cikkben felbukkant a neve.

A magyar tartalomgyártókról szóló cikkek 80,8 százalékában a Való Világból jól ismert szereplők indulóoldalait promotálták. A magyar tartalomgyártót is megemlítő cikkek majdnem mindegyike közölt fényképet legalább az egyik szereplőről (93,8 százalék). A publikált képek harmada erotikus töltetű fotó volt. Összességében megállapítható, hogy elsősorban az enyhítő képzettársítást – erotikus, szexi – hordozó szavak jelentek meg az erősebb – pornográf – kifejezéssel szemben a címlapok szövegeiben. A fiatalság eszményképeket keres, akiket gyakran választ a média által piedesztálra emelt közszereplők közül.

Éppen ezért rendkívüli jelentőséggel bír, hogy egy erkölcsileg erősen kifogásolható jelenségről milyen képet festenek a médiában dolgozók. Hová vezet a pornográfiát önkifejezésként beállító szenzációhajhász cikkek és a varázslatos meggazdagodásról szóló, ellenőrizhetetlen álhírek címlapok általi terjesztése? A hazai online média meghatározó szereplői között kibontakozó egyik fő üzenet az OnlyFanszel kapcsolatban, hogy a bukás lehetősége nélkül érhető el nagy siker, amely minimális ráfordítás mellett busás haszonnal kecsegtet. Az igazság ezzel szemben az, hogy a teljes névtelenségből csak nagyon ritkán érhetőek el nagy sikerek, mi több, általában az oda vezető út is dicstelen. Az előfizetéses erotikus platformon való boldogulás jóval egyszerűbb ismert emberként, főleg ha a szereplő megfelelő reklámot generál a bulvármédiában a megjelenésének.

Kapcsolódó írásaink