Krónika
Párizsban megkezdődött a bérelhető elektromos rollerek kivonása a forgalomból
A francia főváros lakossága áprilisban döntött a tiltás mellett
A párizsiak áprilisban népszavazáson döntöttek a betiltásról, az 1,3 millió választásra jogosult közül azonban csak 103 ezren vonultak az urnákhoz, azaz a részvétel 7,46 százalékos volt, de 90 százalékuk a betiltás mellett voksolt. Anne Hidalgo polgármester még a szavazás előtt elkötelezte magát arra, hogy mindenképpen és egyszerűen tiszteletben tartja a voksolás eredményét, bármi is legyen az. A párizsi városvezető maga is a betiltás mellett kampányolt.
A szabadon bérelhető elektromos meghajtású rollerek négy évvel ezelőtt jelentek meg a francia utcákon: mintegy 2 millióan saját tulajdonú rollert használnak, több százezren pedig a bérelhető változatokkal közlekednek a nagyvárosokban.
Párizsban mintegy 15 ezer bérelhető roller áll rendelkezésre, amelyeket három szolgáltató (Lime, Tier és Dott) működtet, és mintegy 400 ezren használják. A szolgáltatók szerződése augusztus 31-én jár le, így szeptembertől Párizs lesz az első európai főváros, ahonnan teljesen kitiltják a bérelhető elektromos rollereket.
A Trier ötezer rolleréből még háromezer áll rendelkezésre, fokozatosan gyűjtik be a járműveket, éjszakánként ötszázat. A cég minden este kiürít és lezár egy zónát, ahol a rollereket éjszaka teherautókkal begyűjtik, és a felhasználók többé nem tehetik ott le a rollereket. Az övezetet a mobiltelefonos applikációban vörös színnel jelölik, és hétvégén már csak egyetlen központi zóna marad nyitva, amely az utolsó pillanatig használható lesz a járművek letételére. A rollerek egy központi gyűjtőhelyre kerülnek, ott megjavítják és felújítják őket, majd vidéki városokban kerülnek forgalomba, egyharmaduk a Párizs körüli Ile-de-France régió mintegy nyolcvan településén. A többi jármű Németországba kerül.
A Dott szolgáltató már július közepén megkezdte a járművei kivonását a forgalomból, és deaktiválta a bérlést az applikációban. A Dott-rollereket Belgiumban és Izraelben hasznosítják újra.
A Lime nem zárja be a zónáit, hanem fokozatosan vonja ki a járműveket, amelyek javítás után Lille-ben, Londonban, Koppenhágában és német városokban kerülnek forgalomba.