Krónika

Tesztelik a hidrogénmeghajtású kukásautót

Bécsi különlegesség hat keréken

A bécsi Duna-szigeten kezdték el tesztelni az osztrák főváros első hidrogénhajtású hulladékgyűjtő járművét. Az új eszköz az elektromos kukásautóhoz képest kétszer akkora távot tud megtenni, és gyorsabb a tankolása is.

Tesztelik a hidrogénmeghajtású kukásautót
Egy kísérleti gépkocsi próbaüzeme Velencében
Fotó: EIT Urban Mobility via AFP/Andrea Pattaro

Forradalmian új jármű állt szolgálatba a héten Bécsben – hangzott el az Osztrák Közszolgálati Rádió (ORF) hétvégi adásában. Mint hallhattuk, a hidrogénhajtású gépkocsi szolgálatba állítására azért került sor, hogy a szakemberek eldönthessék, ez vagy az elektromos hajtású változat a gazdaságosabb.

Az új eszköz a Duna-szigetet járja, és a kommunális hulladékot gyűjt, valamint a sárga kukák ürítését végzik vele. A csupán prototípusként létező jármű egyik előnye – az alváz a Mercedestől, a felépítmény a Stummertől van –, hogy a vezetőfülke alacsonyan van, így a sofőr pontosan látja, van-e gyalogos, biciklis az induló jármű előtt. Különösen fontos szempont ez, mivel a Duna-sziget a bécsiek egyik kedvelt pihenőhelye, ahová sokan járnak sétálni, kerékpározni és futni.

A nyolcvanöt kilowattórás akkumulátort menet közben két, egyenként harminc kilowattos üzemanyagcella tölti. Nemcsak a jármű meghajtása, de a hulladékgyűjtő edények kiürítése és a maradványok tömörítése is villamos alapon történik. A tizenhét tonna önsúlyú jármű huszonhárom köbméternyi lomot tud begyűjteni, és nagyjából százhatvan kilométer a gyűjtőjárata hossza.

Így gyakorlatilag kétszer akkora területet tud ellátni, mint a Bécsi Köztisztasági Vállalat elektromos kivitelű járgánya. A sofőr a Wien Energie Floridsdorfban található kútjához jár tankolni, ahol zöldhidrogénnel töltik fel.

A tesztüzemet a Bécsi Műszaki Egyetem követi nyomon. A főváros célja, hogy lehetőség szerint már 2030 előtt klímasemlegesre cserélje a város tulajdonában lévő 3100 kocsit.

Kapcsolódó írásaink