Krónika

Szülőként aktívan oda kell figyelni gyermekeink médiafogyasztási szokásaira – INTERJÚ

A mai világban mindenki annyira rohan, hogy minőségi és értelmes tartalmat nincs idő fogyasztani. Sokszor egy-egy hosszabb cikket, dokumentumot inkább félretesznek az emberek, mert nincs rá elegendő idejük – nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Sorbán Kinga, a NKE Eötvös József Kutatóközpont Információs Társadalom Kutatóintézetének tudományos segédmunkatársa.

Szülőként aktívan oda kell figyelni gyermekeink médiafogyasztási szokásaira – INTERJÚ
Képünk illusztráció
Fotó: MH

‒ Ahogy nagyon sokszor, most is a benzinárstoppal kapcsolatban hallhattunk álhíreket, félretájékoztatásokat. Mit nevezünk félretájékoztatásnak?

‒ A félretájékoztatás nehezen megragadható fogalom, sokféle jelentéstartalommal, ráadásul sokszor hozzák összefüggésbe az „álhír” kifejezéssel is. A félretájékoztatás vagy az álhírek többnyire nem online hírportáloktól, vagy nem a sajtótól, hanem magánszemélyektől származnak: Valaki leír valamit, amit mások felkapnak, virálisan el kezd terjedni, és az embereket cselekvésre sarkallja.

‒ Milyen jellemzői vannak az álhírnek?

‒ Ennek nagyon sajátos dinamikája van, annak ellenére, hogy alapvetően túlzóak, a nyelvi igényük nem ugyanaz, mint egy valódi újságcikké.

Sajnálatos módon, mégis sokan felülnek ezeknek, hiszen hatásvadász módon vannak megírva ezek a hírek, figyelemfelkeltőek és az emberek agya rá van alapvetően állva az ilyen típusú információkra.

‒ Az internetet egyre korábban kezdik el használni a gyermekek. Mit lehet tenni annak érdekében, hogy ők is meg tudják különböztetni az álhíreket a tényektől?

‒ Ebben óriási felelőssége van a szülőknek. Ahogy megkapják az első okos eszközüket, amin önállóan tudnak böngészni, óhatatlan, hogy találkozni fognak álhírekkel, hamis, félrevezető információkkal. Ami nagyon fontos, hogy legyen egy bizalmi kapcsolat a gyermek és a szülő között, ugyanis, ha a gyermeknek kérdése van egy-egy hírrel kapcsolatban, akkor tudjon kérdezni, beszélni róla.

Nem csak a szülőnek, de akár a gondviselőnek és a pedagógusnak is ezt a szerepet kell betöltenie. Természetesen szülőként aktívan oda kell figyelni gyermekeink médiafogyasztási szokásaira, beszélgessünk el velük a mindennapi eseményekről, illetve hírekről is. Ez egyrészt megkönnyíti azt, hogy ne higgyenek el fenntartás nélkül mindent, másrészről pedig őket is megnyugtatja az, hogy ha egy felnőtt leül velük és megbeszélik a világ dolgait.

‒ Milyen kockázati tényezőkkel járhat az álhírekkel való pánikkeltés a kisgyermekek esetében?

‒ Ez erőteljesen gyermekfüggő. Már a koronavírus-járvány alatt is szembeötlő volt az, hogy nagyon sok gyermek elszigetelődött, ami meg is látszott a társas kapcsolataikon. Nagyon sokan visszahúzódóbbak lettek, magatartási problémák alakultak ki, valamint a tanulmányi eredményeikre is rányomta a bélyegét az izoláció.

Ebből is tisztán látszik, hogy hatással vannak a gyermekekre is a világ eseményei. Ráadásul a szülőkön is érezhetővé válik a frusztráció, hiszen nekik sem könnyű kezelni a jelenlegi helyzetet. Ez a felgyorsuló világ a gyermekekre sincs jó hatással. Annyit tehetünk, hogy megpróbáljuk őket lassítani.

„A mai világban mindenki annyira rohan, hogy minőségi és értelmes tartalmat nincs idő fogyasztani.”
„A mai világban mindenki annyira rohan, hogy minőségi és értelmes tartalmat nincs idő fogyasztani.”
Fotó: Sorbán Kinga/NKE

‒ Mi a helyzet a reklámokkal?

‒ A kereskedelmi közlemények és a reklámok manipuláló hatását, már régen felismerték, a televízióban és a lekérhető médiaszolgáltatásokban éppen ezért vannak ezekre szabályok. A média- és a sajtótörvényekben találkozunk reklámtilalmakkal és korlátozásokkal, például tilos dohányterméket reklámozni, alkoholtartalmú ital reklámját pedig csak korlátozottan meghatározott idősávokban lehet közzétenni.

Magyarországon a reklámszabályozás szerencsére nagyon jól működik, a reklámozók, és az ezeket közzétevő médiaszolgáltatók számára önszabályozás keretében is lehetőség van részletszabályokat meghatározni.

‒ Hol találkozhatunk problémás reklámokkal?

‒ Amik problémásnak számítanak, az az online platformokon, különösen a közösségi médiában megjelenő kereskedelmi közlemények. Az influencerek, vagyis az olyan véleményvezérek, akik hatalmas követőbázissal rendelkeznek, nagy hatással vannak a fiatalokra, szinte kitöltik azok mindennapjait.

Ezt a trendet már a Gazdasági Versenyhivatal is felismerte, az influencerek ráhatását a fiatalokra határozatokkal, szabályokkal, ajánlásokkal igyekeznek észszerű mederbe terelni.

Erre azért volt szükség, mert ezek a véleményvezérek azok, akik kapnak termékeket, amiket bemutatnak a videóikban, posztjaikban viszont azt már kevésbé tüntetik fel azt, hogy ők ezért kapnak valamilyen juttatást.

Épp ezért fontos a területen az átláthatóság kialakítása, az influencerek már a legtöbb platformon kötelesek jelezni, ha egy terméket valamely márkával együttműködésben ajánlanak, hirdetnek.

‒Mindennek mi lehet az oka?

‒ A mai világban mindenki annyira rohan, hogy minőségi és értelmes tartalmat nincs idő fogyasztani. Sokszor egy-egy hosszabb cikket, dokumentumot inkább félretesznek az emberek, mert nincs rá elegendő idejük.

A fiatalok még inkább így vannak ezzel, hiszen az olvasás már jóformán számításba sem jön, mert az audiovizuális tartalmakkal jönnek a vizuális ingerek, amelyek elnyomják az írott tartalmat.

Ebben a tendenciában találta meg a piaci rést a TikTok, ami a rövid, néhány másodperces videókról szól, amiket bárhol és bármikor meg tud tekinteni, amelyek szórakoztatóak ugyan, de nagyon addiktívak lehetnek. Ezért is kell, akár gyermekek, akár felnőttek esetében néha félretenni a közösségi médiát, hogy megszüntessük a negatív ráhatást.

Kapcsolódó írásaink